Ruim 81 procent van de inboedel- en reisverzekeraars houdt strikt geheim hoe zij bij schade dagwaardes berekenen. Een consument weet daardoor niet wat hij koopt als hij een verzekering sluit en kan zo voor honderden euro's gedupeerd worden. Dat blijkt uit onderzoek van financieel consumentenplatform wegwijs.nl. Volgens de AFM zijn verzekeraars bij wet verplicht alle relevante informatie over vergoedingen te vermelden. Bij de reis- en inboedelverzekering gebeurt dit echter zelden.
Lees het volledige rapport met rekenvoorbeelden, reacties en een volledig overzicht van verzekeraars op www.wegwijs.nl/dagwaarde.
De dagwaarde is de nieuwwaarde van een product, waar een bepaald percentage van wordt afgetrokken voor slijtage en veroudering. Hoe snel die afschrijving plaatsvindt, verschilt echter per verzekeringsmaatschappij. Je kunt bij de ene verzekeraar voor bijvoorbeeld een gestolen laptop of telefoon dus veel meer vergoed krijgen dan bij een andere verzekeraar, zonder dat ooit te weten. Slechts een enkele verzekeraar geeft consumenten openheid over hun afschrijvingstermijnen.
De waardering die grote vergelijkingswebsites aan verzekeringen geven, is zodoende op weinig gebaseerd. Een lage premie, ruime dekking en goede service zijn belangrijk, maar uiteindelijk draait een verzekering om geld; krijg je voldoende uitgekeerd als je werkelijk schade hebt?
Onterecht wordt zelfs vaak een hoge waardering gegeven aan verzekeringen met hoge verzekerde bedragen. Die informatie is echter van weinig waarde als je de afschrijving niet kent. In de praktijk kan een lager verzekerd bedrag met gunstigere berekening van de dagwaarde voordeliger zijn dan een hoog bedrag met ongunstige berekening van de dagwaarde.
Een voorbeeld. Je iPhone (2 jaar oud, huidige nieuwwaarde 400 euro) wordt in de metro in Barcelona gestolen. Bij verzekeraar A (maximale vergoeding 350 euro, afschrijving in 5 jaar) krijg je 280 euro vergoed. Bij verzekeraar B (maximale vergoeding 500 euro, afschrijving in 3 jaar) krijg je 133 euro vergoed. De tweede verzekeraar vergoedt dus fors minder (147 euro verschil) ondanks de hogere maximale vergoeding.
Volgens de AFM zijn verzekeraars wettelijk verplicht tot het verstrekken van alle relevante informatie aan consumenten. De snelheid waarmee auto's afgeschreven worden is een expliciet relevant kenmerk van de autoverzekering. “Voor de inboedel- en reisverzekering is de hoogte van de uitkering bij schade als relevant kenmerk niet anders,” zegt AFM-woordvoerder Nicole Reijnen.
Tot enige jaren geleden hanteerden verzekeraars nog allemaal soortgelijke afschrijvingslijsten, maar dat is uit mededingingsoogpunt niet langer toegestaan. De maatschappijen stellen daarom hun eigen lijsten samen. Het Verbond van Verzekeraars vindt dat verzekeraars zo transparant mogelijk moeten zijn, maar benadrukt dat hun leden vrij zijn om hun eigen beleid te bepalen.
Financieel consumentenplatform Wegwijs adviseert om door een onafhankelijk instituut minimumtermijnen vast te laten stellen. Verzekeraars zou het vervolgens vrij staan om in het voordeel van de klant van deze lijst af te wijken. Consumenten weten zo waar ze aan toe zijn en verzekeraars zijn in staat om zich door middel van gunstige regelingen van elkaar te onderscheiden.
Lees het volledige rapport met rekenvoorbeelden, reacties en een volledig overzicht van verzekeraars op wegwijs.nl/dagwaarde.
———
Niet voor publicatie
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart van de Laak via 078 - 76 00 250, 06 385 36 870 of bartvandelaak@wegwijs.nl
Algemene informatie over Wegwijs
Bij Wegwijs weten we dat er aan de financiële wereld nog veel te verbeteren is. Wie denkt dat financiële informatie op internet eerlijk en oprecht is, heeft het mis. Financiële voorlichting komt direct of indirect bijna altijd van een bank of verzekeraar. Een partij die aan jou wil verdienen. Wegwijs geeft een onafhankelijk tegengeluid. Onze visie is dat de financiële sector transparanter kan én moet.