Webinar: Stel al je Hypotheekvragen

Op dinsdag 9 oktober van 19.30u tot 20.00u vertellen onze hypotheekexperts je alles over hypotheken. Stel ook al je eigen hypotheekvragen aan de experts. Deelnemen is kosteloos!

Nieuws

Kun je nog aansprakelijk zijn in een zelfrijdende auto?

Nederland gaat experimenteren met volledig zelfrijdende auto's. Betekent dat het einde van de verplichte WA-verzekering?

maandag 15 januari 2018
Kun je nog aansprakelijk zijn in een zelfrijdende auto?

Nederland gaat experimenteren met zelfrijdende auto's. Deze week vergadert de Tweede Kamer over de wetswijziging die daar voor nodig is. Het is een nieuwe stap in de mobiliteitsrevolutie die van alle bestuurders passagiers maakt. Autoverzekeraars worden meegezogen in de revolutie. In een land vol autonome auto's volstaat de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) niet meer. Wat nu?

Een WA-verzekering vergoedt de schade die jij met je auto aan anderen toebrengt. Als de automatische piloot de auto bestuurde, dan kun je moeilijk stellen dat je aansprakelijk bent. Verzekeraars zien de 'verkeersverzekering' als de oplossing voor dat probleem. Een directe verzekering die niet meer gekoppeld is aan een auto, maar aan een persoon.

Nooit meer aansprakelijk

De verkeersverzekering is een vereenvoudiging van de gewone autoverzekering. Veroorzaak je schade? Jouw verzekering vergoedt de herstelkosten van je auto. De andere partij claimt zijn schade ook bij zijn eigen autoverzekering. En dan? Dan houdt het op. De tegenpartij verhaalt de geleden schade niet op jouw verzekering. Ieder voor zich dus.

Afgezien van de betaalde vergoeding zit de grootste kostenpost in schade-afhandeling in het bepalen van de schuld- een aansprakelijkheidsvraag. Als een verzekeraar niet meer hoeft uit te zoeken voor welk deel de klant zelf aansprakelijk is, bespaart dat veel tijd en kosten. Een enorme kettingbotsing in Zeeland opende de ogen van veel autoverzekeraars.

Veel obstakels op de weg

Voordat de directe verkeersverzekering de nieuwe standaard is, zijn er nog veel vragen te beantwoorden. Om er een paar te noemen:

  • Wat gebeurt er als je een aanrijding hebt met iemand die geen verkeersdeelnemer is?
  • Hoe wordt de schade afgehandeld in het buitenland?
  • Waar is de prijs van een verkeersverzekering op gebaseerd als schadeverleden niets zegt?
  • Wat is de motivatie om voorzichtig te zijn als elke schade vergoed wordt?
  • Wie is verantwoordelijk in een autonome auto met meerdere inzittenden?

Hoe de prijs tot stand komt, wordt een vraag voor de verzekeraars. De aansprakelijkheid is echter een wettelijke kwestie. Omdat de Tweede Kamer deze week vergadert over de experimenten met de autonome auto, heeft het Verbond van Verzekeraars opgeroepen om meteen na te denken over verkeersaansprakelijkheid in de toekomst.

In een brief die het Verbond stuurde aan de Kamer wordt Groot-Brittanië als voorbeeld aangehaald. Daar overlegt de overheid met de verzekeraars en de auto-industrie over nieuwe wetten rond de aansprakelijkheid.

Een zelfrijdende auto maakt minder fouten dan een menselijke bestuurder. Experts verwachten dat het aantal verkeersschades daardoor flink zal afnemen. Momenteel zijn auto's die autonoom kunnen rijden echter nog niet goedkoper dan conventionele wagens.

Voor een optimale gebruikservaring maakt Wegwijs.nl gebruik van Cookies. Accepteren Meer informatie