Vertraging, annulering of staking: recht op vergoeding?
€ 250 tot € 600 vergoeding bij vertraagde vlucht

Vakantiekriebels! Met de zomer voor de deur hebben steeds meer Nederlanders er last van. Op de vliegvelden van Nederland is de drukte al begonnen. Op Schiphol ligt de piek in de maanden juli en augustus, met ruim 1.300 vluchten per dag. Meer vluchten betekent ook een grotere kans op vertraging of annulering van je vlucht. Bijvoorbeeld door technische storingen of door staking. Wat zijn jouw rechten als passagier wanneer je vlucht flink vertraagd is of geannuleerd wordt?
Een van de grootste frustraties bij een vertraagde of geannuleerde vlucht, is het gebrek aan informatie. Veel maatschappijen zijn laks in hun communicatie aan passagiers. Luchtvaartmaatschappijen zijn officieel verplicht om passagiers te wijzen op hun recht op financiële compensatie. Maar dat gebeurt zelden.
Vergoeding tot € 600 bij vertraging
Bij een vertraging van meer dan drie uur heb je recht op een schadevergoeding. Hetzelfde geldt voor een vlucht die geannuleerd wordt. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht. Het maakt hierbij niet uit hoe duur je vlucht was. Bij een goedkope vlucht kun je hierdoor je complete ticket vergoed krijgen of zelfs winst maken.
- Minder dan 1.500 km = € 250
- 1.500 tot 3.500 km = € 400
- Meer dan 3.500 km = € 600
Het recht op een vergoeding is afkomstig uit regels van de EU en geldt wanneer je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij of wanneer je vertrekt van of naar een luchthaven in de Europese Unie.
Was het écht overmacht?
Bij overmacht vervalt het recht op vergoeding. Slechte weersomstandigheden zijn hier een voorbeeld van. Een technisch mankement aan het vliegtuig valt niet onder overmacht.
Luchtvaartmaatschappijen beroepen zich bij claims van passagiers voortdurend op overmacht. Vang je bot wanneer je je claim neerlegt bij de luchtvaartmaatschappij, maar denk je toch recht te hebben op een vergoeding, dan heb je twee opties:
- Schakel je rechtsbijstandsverzekeraar in.
- Schakel een tussenpartij als EUclaim.nl in. Dit soort partijen werkt op basis van no cure no pay. De kosten hiervoor zijn rond de 25 procent van de claim. Daarnaast heb je te maken met administratiekosten.
Hoe zit het bij staking?
Bij een staking van de luchtverkeersleiding heb je als reiziger geen recht op een schadevergoeding. Een staking wordt gezien als ‘buitengewone omstandigheden’ waar vliegmaatschappijen niets aan kunnen doen. Je kunt daarom geen aanspraak maken op een vergoeding. Wel moet het ticket bij annulering terugbetaald worden en heb je recht op eten, drinken en eventueel een overnachting.
Bij een staking van het eigen personeel (bijvoorbeeld piloten of de cabin crew) heb je wél recht op een vergoeding. Dit ligt namelijk binnen de invloedssfeer van de maatschappij.
Staking verwacht?
Stakingen komen vaak voor in de vliegwereld. Jaarlijks worden reizigers meerdere keren verrast door luchtverkeersleiders of piloten die het werk neerleggen.
Op de website easytravelreport.com worden alle stakingen in de luchtvaart bijgehouden. Ook vind je op de site een lijst van luchtvaartmaatschappijen die in de clinch liggen met vakbonden. Bij deze maatschappijen is de kans extra groot dat er komende tijd gestaakt gaat worden. Lufthansa, Air France en Alitalia zijn voorbeelden van vliegtuigmaatschappijen waarbij de kans op staking op dit moment extra groot is.
Vaker vertraging in de avond
Stakingen kun je vaak aan zien komen. Vertragingen meestal niet. Wel blijkt dat vluchten in de avond het meest last hebben van vertraging. Daarnaast hebben de low-budget vliegmaatschappijen over het algemeen meer last van vertragingen. Deze organisaties werken met strakke planningen en moeten om op schema te blijven vaak binnen drie kwartier na aankomst weer vetrekken.
Is jouw vlucht flink vertraagd of geannuleerd? Dan zit er niets anders op dan af te wachten. De schadevergoeding maakt dan gelukkig nog iets goed.