Tanken € 14 goedkoper door dalende olieprijs
Waarom is benzine niet nóg goedkoper?

Het voltanken van je auto, vooropgesteld dat er circa 70 liter benzine in gaat, kostte in oktober 2012 € 128,10. Dezelfde tankbeurt is nu € 14 voordeliger. Een gevolg van de kelderende olieprijzen. Al langer daalde de waarde van olie, maar nu zie je het ook daadwerkelijk terug aan de pomp. Toch betaal je nog altijd meer dan je zou verwachten. Hoe komt het dat de daling niet één op één terug te zien is bij het tanken?
Waar hebben we het eigenlijk over als het over olie gaat? Je
hebt verschillende soorten maar in de basis wordt ruwe olie
bedoeld. Deze ruwe olie wordt vervolgens bewerkt en komt terug in
onder andere brandstoffen als benzine. Ook in alledaagse producten
als kleding, make-up en schoonmaakmiddelen is olie verwerkt.
Waarom is de prijs van olie belangrijk?
Allereerst omdat de prijs van veel producten afhangt van de
olieprijs. Als de olieprijs daalt, betaal jij dus uiteindelijk ook
minder voor bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen. Een andere belangrijke
factor is transport. Voor het vervoeren van producten van en naar
Nederland heb je transport nodig. Als de kosten voor dit transport
dalen, kunnen bedrijven dit doorrekenen in de producten die ze
verkopen.
Olie in de uitverkoop
De laatste tijd gaat olie massaal in de uitverkoop. De reden
hiervoor is dat er meer olie te koop is dan dat er behoefte is aan
het zwarte goedje. Ondanks dat de wereldeconomie de crisis te boven
lijkt, valt de vraag naar olie uit bijvoorbeeld het belangrijke
China tegen. De prijs van olie wordt berekend per vat. Medio juni
leverde een vat 114 dollar op. Hier is op dit moment nog maar 69
dollar van over.
Bij de koop en verkoop van olie is het vaak zo dat er afspraken voor later gemaakt worden. Je spreekt dan bijvoorbeeld als koper af dat je april volgend jaar tegen een bepaalde prijs olie mag kopen. Als het de verwachting is dat je over een tijdje minder nodig hebt, dan daalt de prijs nu al.
Oliekraan dicht
Los van de vraag naar olie is ook de beschikbaarheid van belang.
Landen als Saoedi-Arabië, Iran en Koeweit produceren veel olie.
Onlangs kwamen ze nog bij elkaar om hun strategie te bespreken. Een
mogelijke oplossing is de oliekraan dichtdraaien. Dan neemt het
aanbod af, wat de prijs opdrijft. Toch besloten deze landen dat om
diverse redenen niet te doen. Het stijgen van de prijs is namelijk
geen zekerheid, zeker niet als bedrijven gewoon simpelweg minder
nodig hebben.
De totstandkoming van de olieprijs is daarnaast ook een
strategisch internationaal spelletje. Als het ene deel van de
wereld minder olie gaat produceren om de prijs op te drijven, kan
het zijn dat kopers overstappen naar andere landen of dat andere
landen de productie juist opschroeven. Ook de VS en Rusland zijn
grote spelers.
Waarom is tanken niet nog goedkoper?
De prijs van ruwe olie is in de afgelopen maanden veel sterker
gedaald dan die van benzine. Deze vertraging komt deels door de
prijsafspraken die al gemaakt zijn in het verleden. Die prijs zal
in dit geval hoger liggen dan de actuele kostprijs.
Ook is het zo dat de prijs van brandstof niet alleen afhangt van
de olieprijs. Sterker nog, bijna twee derde van de benzineprijs
bestaat uit belasting in de vorm van accijns. Dit deel van de prijs
daalt helaas niet. De kans hierop is in ieder geval klein, onze
belastingdienst kennende.
Kenners gaan ervan uit dat de prijs van olie nog verder
daalt. Echter, veel van diezelfde kenners zagen de huidige daling
niet aankomen. Net zoals de prijs nu vooruitloopt op de
ontwikkelingen, zal dit ook het geval zijn wanneer het vertrouwen
bij bedrijven toeneemt en de vraag naar olie stijgt. Voor nu is het
voordeel dat jij hebt aan de pomp in ieder geval mooi
meegenomen.