Heeft een zelfrijdende auto nog een verzekering nodig?
Auto verzekeren in 2022 helft goedkoper

Google kan het al. Een auto zelfstandig op de openbare weg laten rijden zonder tussenkomst van een menselijke bestuurder. Met behulp van sensoren houdt de auto zich aan de maximumsnelheid, blijft er voldoende afstand tot andere weggebruikers en remt de auto voor voetgangers. Als iedereen in een zelfrijdende auto rijdt, dan kan het aantal ongevallen met 81 procent omlaag, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Minder schade betekent ook minder premie betalen. In 2022 misschien al de helft minder. Heeft een zelfrijdende auto überhaupt nog wel een verzekering nodig?
Zelfrijdende auto's hebben de toekomst. Niet
alleen zijn de softwarebouwers van Google al jaren druk bezig met
de ontwikkeling, ook de autofabrikanten zetten stevig in op
autonome wagens. In 2016 komt er een Cadillac uit met een handsfree
besturingssysteem dat botsingen moet voorkomen. Luxe modellen van
andere merken kunnen bijvoorbeeld al zelfstandig inparkeren. Als je
weet dat parkeerschades tot de grootste kostenposten van
verzekeraars behoren, dan is het veilig te voorspellen dat de
verzekering in de toekomst goedkoper wordt. Het Britse
verzekeringsmagazine InsuranceDay schat dat in 2022
autoverzekeringen 50 procent goedkoper zijn.
Premie verwerkt in de aanschafprijs van de
auto?
Toch zullen ongevallen nooit voor 100 procent te voorkomen zijn,
zelfs niet met zelfstandig rijdende auto's. Dat zet de
autoverzekeraars voor een probleem. Want als jij zelf niet de
controle had over de auto toen het ongeluk gebeurde, wie draait er
dan op voor de schade? Een groot deel van de aansprakelijkheid zal
in dat geval verschuiven van de automobilist naar de maker van de
auto. Als de kans op aansprakelijkheid kleiner wordt, zal ook dat
gunstig zijn voor de prijs van een autoverzekering. Hoewel dat ook
relatief is. De verzekeringspremie zal dan misschien verwerkt
worden in de aanschafprijs van de auto.
Zwarte doos in de auto
In ieder geval zullen auto's een zwarte doos moeten krijgen. Deze
houdt de gegevens van een autorit bij. Vergelijkbaar met een zwarte
doos in een vliegtuig. Uit zo'n kastje kan opgemaakt worden wat er
precies gebeurde toen het ongeluk voorviel. Zulke apparatuur in de
auto is in het buitenland al
heel gewoon, omdat het ook bij kan houden of de bestuurder
zich aan de snelheid houdt en niet roekeloos rijdt. Dat geeft
verzekeraars de mogelijkheid om bekwame bestuurders een extra
korting te geven op de premie.
Een zelfrijdende auto heeft nog steeds een verzekering
nodig. Software voorkomt geen barst in de voorruit, noch hagel- of
inbraakschade. Maar voor een volledig autonome auto is 'schade
opgelopen in het verkeer' een onbeduidende dekking in de polis
geworden. Dat zal voor consumenten in de toekomst een flinke
besparing opleveren. Zoveel is zeker.