Contactloos betalen, hoe werkt dat?
Pinnen zonder pincode

Je boodschappen afrekenen zonder je pinpas uit je portemonnee te halen en zonder pincode in te voeren. Het lijkt wat futuristisch, maar wordt steeds meer gebruikt. Met het zogenaamde contactloos betalen wordt afrekenen gemakkelijker en sneller. Hoe werkt het en wat zijn de risico's?
Sinds de campagne "Klein bedrag, pinnen mag" in 2007, is het
heel normaal om ook kleinere aankopen met pinpas te betalen. Zo'n
40% van de bedragen onder € 10 worden met pinpas betaald. Voor
winkeliers is dat prettig, want minder contant geld betekent minder
risico op bijvoorbeeld een overval. Om digitaal afrekenen verder te
stimuleren wordt nu de volgende stap ingevoerd: contactloos
betalen.
Hoe werkt het?
In plaats van je pinpas in een betaalautomaat te steken, houdt je
de pas kort dichtbij de betaalautomaat. Je pas wordt automatisch
gedetecteerd en voor bedragen tot € 25 hoef je vervolgens geen
pincode in te voeren. Het bedrag wordt direct van je betaalrekening
afgeboekt. Je hoeft dus niet vooraf een tegoed te storten.
Daar hebben we meteen een risico te pakken: kan nu iedereen
eindeloos pinnen met jouw pinpas? Nee, gelukkig niet. Je kunt per
keer maximaal € 25 afrekenen zonder pincode in te voeren. Wanneer
je een aantal kleine transacties doet die opgeteld boven € 50
uitkomen, wordt er opnieuw naar je pincode gevraagd.
Een voorbeeld:
Hoe wordt het ingevoerd?
Sinds april dit jaar kun je bij een aantal grote ketens, waaronder
H&M, Blokker, Ikea en de winkels op de NS-stations, op deze
manier afrekenen. Dat zal de komende tijd verder uitgebreid worden
naar alle andere winkels waar je nu nog op de bekende wijze pint.
Je kunt de geschikte betaalautomaten herkennen aan onderstaand
logo.
Hoe zit het met je pinpas?
ABN Amro, ING en Triodos geven sinds vorig jaar nieuwe passen uit,
die geschikt zijn voor contactloos betalen. Deze zijn te herkennen
aan het logo dat ook op de betaalautomaten staat. De banken houden
verschillende regels aan wat betreft invoer en gebruik:
- ABN Amro: Nieuwe passen worden automatisch voorzien van techniek voor contactloos betalen. Je kunt er ook nog gewoon mee pinnen of chippen. Wil je géén pas waarmee contactloos betaald kan worden, dan kun je via een ABN-Amro-kantoor een andere pas aanvragen.
- ING: Nieuwe passen worden automatisch voorzien van techniek voor contactloos betalen. Je kunt er ook nog gewoon mee pinnen of chippen. Wil je niet contactloos betalen, dan kun je deze functionaliteit uit laten zetten via de website of bij een ING-kantoor.
- Triodos: Nieuwe passen worden automatisch voorzien van techniek voor contactloos betalen, maar de techniek is nog niet geactiveerd. Je wordt door Triodos geïnformeerd zodra je de pas hiervoor kunt gebruiken. Natuurlijk kun je er al wel gewoon mee pinnen of chippen.
Risico
Betalen met een pasje zonder pincode is niet nieuw: voor een
chipknip heb je ook geen pincode nodig. Groot verschil is dat je
voor gebruik van de chipknip eerst een tegoed op je chip moet
storten. Met contactloos betalen hoeft dat niet meer, je kunt
standaard tot € 50 opnemen vanaf je betaalrekening.
Logischerwijs is het daarom nog belangrijker om goed op je pas te
letten, en in geval van diefstal of verlies direct melding te doen
bij de bank om de pas te laten blokkeren. ABN Amro en ING hebben
reeds aangegeven om, in geval van diefstal of verlies, eventuele
afschrijvingen middels contactloos betalen te zullen
vergoeden.
Chipknip verdwijnt
Het contactloos betalen wordt ingevoerd als alternatief voor de
chipknip. Het gebruik hiervan is de afgelopen jaren flink afgenomen
omdat we inmiddels gewend zijn om kleine bedragen te pinnen. Als
gevolg daarvan worden ook de mogelijkheden om te chippen flink
teruggeschroefd. Sinds vorig jaar, met de invoer van het nieuwe
pinnen, zijn de meeste chip-automaten opgedoekt.
Je kunt met je chipknip enkel nog terecht in verkoopautomaten,
parkeerautomaten van enkele gemeenten en bijvoorbeeld
bedrijfskantines. Per 1 januari 2015 zullen ook die chippunten
verleden tijd zijn. Met het verdwijnen van de chipknip is het zaak
eventueel resterend saldo terug te boeken naar je rekening. Dit kun
je tot 1 januari 2015 doen bij een oplaadpunt.