Alarm! Welke typen zijn er en wat wil de verzekeraar?
Alle beveiligingsklassen op een rij

In het eerste halfjaar van 2014 werden in Nederland 5.492 personenauto's gestolen. Een fors aantal, maar de politie is optimistisch. De daling ten opzichte van vorig jaar is 4,4 procent en ten opzichte van 1995 worden zelfs 50 procent minder auto's gestolen. Autoverzekeraars hebben een groot aandeel in dat succes. Dure en gewilde auto's moeten meestal verplicht over een alarmsysteem beschikken. Die alarmsystemen zijn onderverdeeld in vijf verschillende klassen. Hoe werkt het precies?
Klasse 1 - de startonderbreker
Alle auto's die gebouwd zijn na 1998 beschikken over een
startonderbreker. Dat is een systeem dat er voor zorgt dat zonder
sleutel in het contact de startmotor niet werkt en meestal ook de
brandstoftoevoer wordt afgesloten.
Misdaadeconomen van de Universiteit Tilburg schrijven de
spectaculaire daling van het aantal autodiefstallen in de laatste
twee decennia voor een groot deel toe aan de verplichting van de
startonderbreker. Het systeem kost ongeveer 50 euro per auto, maar
de bespaarde (maatschappelijke) schade is veel groter.
Klasse 2 - de sirene
Auto's met een alarmsysteem uit klasse 2 beschikken over een
sirene met inbraakdetectie. Als de inbreker het portier, de
achterklep of de motorkap probeert te forceren, zal het alarm
afgaan. Let wel, niet alle sirenes worden door de verzekeraars
goedgekeurd als beveiligingssysteem. De meeste verzekeraars willen
dat de alarminstallatie SCM gecertificeerd is. Op de website van
SCM kun je met een kentekencheck zien of het
beveiligingssysteem van jouw auto over een SCM certificaat
beschikt.
Klasse 3 - de uitgebreide
sirene
Klasse 3 is de uitgebreide variant van klasse 2. Een toevoeging is
bijvoorbeeld de hellingdetectie. Als de hellingshoek van de auto
verandert, zoals wanneer dieven de auto omhoog krikken om de velgen
te stelen, zal het alarm afgaan. De sirene wordt ook ingeschakeld
als de dieven een sleepauto inzetten. Het alarm is in tegenstelling
tot een klasse 2-systeem voorzien van een noodstroomfunctie. Ook
als de stroomtoevoer van de accu is afgesloten, zal de sirene nog
steeds loeien.
Klasse 4 - het GPS-volgsysteem
In klasse 4 is alles aanwezig uit klasse 3, maar dan uitgebreid
met een volgsysteem. Zodra de eigenaar de auto als vermist opgeeft,
wordt het GPS-volgsysteem ingeschakeld. De politie kan dan op de
computer nagaan waar ter wereld de auto zich bevindt.
Klasse 5 - het uitgebreide GPS-volgsysteem
Deze klasse heeft één verschil met het beveiligingssysteem uit
klasse 4. De GPS-volgfunctie wordt ingeschakeld door de auto zelf.
Zodra het alarm afgaat, bijvoorbeeld door de hellingdetector, gaat
het volgsysteem al werken. Volgens cijfers van de Stichting Aanpak
Voertuigcriminaliteit wordt ongeveer 90 procent van alle gestolen
auto's met een klasse 4- of klasse 5-beveiliging door de politie
teruggevonden.
Welk alarmsysteem jouw verzekeraar verplicht stelt,
verschilt per verzekeraar. De meeste verzekeraars leggen de grens
bij een bepaalde nieuwwaarde. Zo verlangt Interpolis bijvoorbeeld
minimaal een klasse 2 of 3 systeem bij auto's met een nieuwwaarde
tussen de 35.000 en 46.000 euro. Als deze beveiliging er niet op
zit, wordt er een eigen risico van 450 euro gerekend bij
inbraakschade. Andere verzekeraars hebben niet alleen grenzen
gelegd bij de nieuwwaarde, maar verlangen ook extra beveiliging bij
sportuitvoeringen, cabrioletten of de luxere
merken.