Elektrische of hybride auto: het financiële voordeel
Bijtelling nog steeds laag

In de laatste maanden van 2013 verscheepte autobouwer Mitsubishi de complete wereldproductie van de Outlander PHEV naar Nederland. Een auto die voor de gewone consument voor 48.990 euro in de catalogus staat, maar voor ondernemers door alle aftrekposten nog geen 10.000 euro kostte. Dat enorme fiscale voordeel voor zogenaamde stekkerauto's is per 1 januari flink ingeperkt. Maar dat betekent niet dat iemand die op de valreep geen elektrische auto of plug-in hybrid kocht de boot heeft gemist. Financieel voordeel is er nog steeds te behalen.
Bijtelling nog steeds laag
Werknemers met een leaseauto van de zaak krijgen sinds 1 januari weliswaar weer te maken met bijtelling, maar die is nog steeds laag vergeleken met gewone auto's. Voor een volledig elektrische auto wordt 4 procent van de cataloguswaarde bij het inkomen opgeteld, voor een plug-in hybrid komt er 7 procent bij. Vooral voor zakelijke rijders in het duurdere segment zijn de verschillen enorm.
Rekenvoorbeeld elektrische auto starterssegment
- Volkswagen Polo van 20.000 euro met 14 procent bijtelling kost netto 121 euro per maand.
- Renault ZOE van 20.000 euro met 4 procent bijtelling kost netto 35 euro per maand.
Rekenvoorbeeld elektrische auto starterssegment
- Audi A3 van 35.000 euro met 20 procent bijtelling kost netto 303 euro per maand.
- BMW i3 van 35.000 euro met 4 procent bijtelling kost netto 61 euro per maand.
Rekenvoorbeeld elektrische auto luxe segment
- Mercedes S-klasse van 75.000 euro met 25 procent bijtelling kost netto 813 euro per maand.
- Tesla Model S van 75.000 euro met 4 procent bijtelling kost netto 130 euro per maand.
BPM: vrijstelling blijft
Zeer zuinige auto's met een minimale CO2-uitstoot blijven vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM). De overheid heeft onlangs de eisen voor vrijstelling opnieuw verscherpt, maar alle elektrische auto's en de meeste plug-in hybrids blijven binnen de grens. De motorrijtuigenbelasting is voor auto's met een lagere uitstoot dan 50 gram CO2 per kilometer in 2014 nog vrijgesteld.
Aftrekposten voor zelfstandigen
De stimulans om Nederlanders elektrisch te laten rijden was voor ondernemers en zelfstandigen groot. De overheid is op de rem gaan staan en heeft een aantal posten geschrapt voor stekkerauto's, zoals de Willekeurige Aftrek Milieu-investeringen. Ook de 0-procent bijtelling is verdwenen. Niettemin bestaan er nog steeds gunstige aftrekposten, zoals de MIA-regeling.
Rekenvoorbeeld:
Voor auto's zonder CO2-uitstoot (elektrisch) mag volgens de MIA-regeling 36 procent van het aanschafbedrag (maximaal 50.000 euro) afgetrokken worden van de winst. De aftrekpost bedraagt dan maximaal 18.000 euro, de netto-besparing die daarbij hoort is 9.360 euro.
Energiekosten minstens gehalveerd
Met of zonder stimuleringsmaatregelen van de overheid, blijft de besparing op brandstof altijd bestaan. Hoe groot de besparing is, is sterk afhankelijk van de soort brandstof en het verbruik. Hieronder het prijsverschil, waarbij we uitgaan van gemiddelden.
Rekenvoorbeeld:
- Benzine 1 op 14 met een brandstofprijs van 1,70 euro per liter = 12 cent per kilometer.
- Diesel 1 op 16 met een brandstofprijs van 1,45 euro per liter = 9 cent per kilometer.
- Elektrisch 1 op 7 met een kilowattuurprijs van 0,30 per kWh = 4 cent per kilometer.
Als bezitter van een elektrische of hybride auto ben je afhankelijk van de grillen van de overheid. Gaat het economisch voor de wind, dan wint het milieu terrein en wordt het voordeel groter. In tijden van bezuinigingen krijgt de schatkist voorrang en neemt het verschil in kosten af. Dit neemt niet weg dat de benzineslurper het ook nu veelal aflegt tegen de stekkerauto.