Telefoonverzekering: wel of niet doen?
De zin en onzin van je smartphone verzekeren

Onze mobieltjes worden steeds mooier, slimmer en duurder. Logisch dat we bang zijn dat er iets mee gebeurt. En daar spelen verzekeraars slim op in. Wanneer je een nieuwe telefoon aanschaft, zal de verkoper altijd een telefoonverzekering voor het toestel aan je proberen te slijten. De verkoper begint over hoe vervelend het is om een gebroken scherm te hebben en over het ongemak wanneer je nieuwe telefoon gestolen zou worden. En natuurlijk, het klinkt logisch om je dure nieuwe telefoon te verzekeren. Maar hoe slim en nuttig is zo'n telefoon verzekering nou eigenlijk?
Verloren, laten vallen, natgemorst of gestolen: een ongeluk zit
in een klein hoekje. Als je de schade laat repareren of het toestel
vervangt, lopen de kosten al snel flink op. Verzekeren lijkt de
uitkomst. Echter, de kosten van een smartphone-verzekering zijn
hoog en blijken er veel uitzonderingen waarbij je alsnog zelf je
portemonnee moet trekken. Toch heeft nog altijd één op de drie
Nederlanders een smartphone-verzekering.
Geringe dekking en hoog eigen risico
De dekking die de telefoonverzekeringen bieden, is vaak
erg mager. Cosmetische schade wordt regelmatig niet gedekt. Heeft
het scherm van jouw mobiele telefoon een flinke barst, maar werkt
het toestel verder nog prima, dan kun je dus lang niet altijd op je
toestelverzekering rekenen. Ook 'gewoon' verlies van je telefoon is
zelden verzekerd. Pas bij diefstal met braaksporen, kom je in
aanmerking voor vergoeding. Let wel: meestal geldt er nog een eigen
risico.
Wat kost verzekeren eigenlijk?
Stel, je schaft een iPhone 4S aan. Een iets verouderde
smartphone, die nog veel verkocht wordt. In onderstaande tabel vind
je de verzekeringstarieven die de drie grote telecomaanbieders
rekenen wanneer je de iPhone 4S bij hen wilt verzekeren. Je kunt
kiezen voor een basisdekking, waarbij voornamelijk schade aan het
toestel gedekt is. Of je kiest voor een uitgebreide dekking, die
ook verlies en diefstal vergoed.
Aanbieder | Polis | Premie per jaar | Vergoeding bij valschade | Vergoeding bij diefstal (zakkenroller) |
T-Mobile | Basis | € 131 | Ja, eigen risico € 45 | Nee |
Uitgebreid | € 167 | Ja, eigen risisco € 45 | Ja, eigen risico € 45 | |
Vodafone | Basis | € 96 | Ja, eigen risico € 45 | Nee |
Uitgebreid | € 150 | Ja, eigen risico € 45 | Ja, eigen risico € 100 | |
KPN | Basis | € 78 | Ja, eigen risico € 50 | Nee |
Uitgebreid | € 150 | Ja, eigen risico € 50 | Ja, eigen risico € 80 |
Reparatie zelf regelen goedkoper
De meeste mensen verzekeren hun telefoon gedurende de
looptijd van het aankoopcontract. Meestal is dit twee jaar, soms
één jaar. Sluit je bij Vodafone een 1-jarige basisverzekering voor
de iPhone 4S, dan betaal je hier in totaal €96 euro voor. Laat je
het scherm kapot vallen? Voordat je verzekeraar de reparatie laat
verzorgen, betaal je € 45 eigen risico. Je hebt dan in feite al €
141 aan je verzekeraar betaald. Op internet vind je volop
reparateurs die voor circa € 100 het scherm van je iPhone 4S
vervangen. Een stuk goedkoper dus.
Ook bij verlies of diefstal ben je, zelfs bij een uitgebreide
verzekering, nauwelijks duurder uit wanneer je zelf het toestel
opnieuw aan zou schaffen. Stel, je hebt bij T-Mobile een 2jarige
verzekering met uitgebreide dekking voor je iPhone 4S. Hier betaal
je gedurende die twee jaar in totaal €334,80 voor. Het eigen risico
bij verlies bedraagt € 45. In totaal is dit € 379,80. Op dit moment
betaal je in de Apple Store € 399 voor een losse iPhone 4S. Slechts
twee tientjes meer dan het bedrag dat jij aan de verzekering kwijt
bent.
Voordeel bij veel schade
Los van het prijsverschil bestaat natuurlijk de kans dat je
helemaal geen aanspraak op de verzekering hoeft te doen. In dat
geval heb je € 334,80 aan verzekeringspremie voor niets betaalt.
Enkel wanneer je meerdere keren aanspraak zou maken op de telefoon
verzekering, ben je wellicht voordeliger uit. Ware het niet dat
hier ook weer haken en ogen aanzitten: bij bijvoorbeeld KPN betaal
je bij een tweede maal schade een verhoogd eigen risico.
Zoals bij de meeste verzekering geldt de vuistregel 'kun
je het zelf betalen, dan niet verzekeren'. Wanneer je zuinig bent
op je toestel en een buffer hebt waarmee je eventuele schade
zelfstandig kunt opvangen, heb je de dure smartphone-verzekering
niet nodig. Bovendien kun je diefstal of valschade in sommige
gevallen ook claimen via je inboedel- of reisverzekering, wat een
specifieke verzekering voor je mobiele telefoon compleet overbodig
maakt.