Betalen voor asociaal rijgedrag stap dichterbij
Belgische verzekeraar kijkt mee over de schouder

Zondagsrijders zijn in de toekomst duurder uit. De Belgische bankverzekeraar KBC is een proef gestart om de hoogte van de premie te baseren op het rijgedrag van de automobilist. De verzekeraar installeert een kastje achter het dashboard dat de bewegingen van de bestuurder registreert en analyseert. Wie zijn bochten regelmatig te scherp insnijdt of de maximumsnelheid aan de laars lapt, kan een hoger maandbedrag verwachten dan de heer in het verkeer. Privacy-waakhonden zijn ongerust over de gevolgen van deze ontwikkelingen.
Voorlopig krijgen alleen honderdvijftig
medewerkers van de bank als proef een kastje in hun leaseauto
ingebouwd. De klerken krijgen vervolgens feedback van de bank op
hun rijgedrag. Het project zal uitwijzen of de medewerkers
werkelijk de adviezen ter harte nemen en antwoord geven op de vraag
hoe zij de kritiek op hun rijden ervaren. Het Nederlandse TomTom
ontwikkelde de kastjes. Als de test aanslaat zal de bank een nieuwe
verzekering ontwikkelen voor beheerders van een wagenpark. Pas in
een latere fase kunnen ook particulieren op dergelijke wijze hun
verzekering betalen.
Univé experimenteert
In Nederland is verzekeraar Univé een van de pioniers in het
verzamelen van gegevens over het rijgedrag. Sinds 2012 is het
mogelijk om voor 5 euro per maand een systeem in te laten bouwen
dat lijkt op het kastje van de KBC. Het verschil bij Univé is dat
dit kastje de rijgegevens wel opslaat, maar die alleen vertoont op
een exclusief voor de bestuurder toegankelijke website. Univé
beweert dat zij zelf de gegevens niet in kan zien. Het kastje zou
volgens hen voornamelijk bedoeld zijn als veiligheidsoptie. Als de
airbags uitklappen zorgt het systeem er automatisch voor dat er een
ambulance op weg wordt gestuurd. Bij lichtere aanrijding neemt de
alarmcentrale telefonisch contact op met de bestuurder om te vragen
of alles in orde is.
Volgens Univé hebben bestuurders met een
ingebouwd kastje 10 procent minder ongevallen gehad dan verzekerden
zonder het systeem. Het uitgekeerde schadebedrag per ongeval was
ook fors lager dan bij auto's zonder tracker. Nog een bijkomend
voordeel is dat zakelijke klanten eenvoudiger hun
kilometerregistratie kunnen bijhouden met de gekoppelde
website.
Rijgedrag-app
Een andere verzekeraar die in Nederland bezig met
experimenteren, is Polis Voor Mij. Deze internetverzekeraar vraagt
klanten een app op hun iPhone te installeren die meet hoe abrupt er
wordt geremd en hoe scherp bochten worden genomen. Als het balletje
in het scherm van de app buiten de kaders verdwijnt in een bocht of
tijdens het remmen, dan is het aantal G-krachten te hoog geweest en
is er dus te hard geremd of met een te hoge snelheid ingestuurd.
Als dat zelden of nooit gebeurd dan krijgen gebruikers een korting
op de premie. Dit systeem houdt niet bij op welke locatie de
gebruiker geweest is.
Privacywaakhonden maken zich zorgen over het opslaan van gegevens over het rijgedrag en locatie. Met de OV-chipkaart is al precies te volgen welke reisbewegingen iemand maakt, en met de auto is straks ook al exact na te gaan waar iemand verblijft. De privacyinstellingen vrezen voor oneigenlijk gebruik van de reisgegevens. Het Openbaar Ministerie heeft echter aangegeven de kastjes vooral toe te juichen om de schuldvraag van verkeersongevallen beter en sneller te kunnen achterhalen. Overigens moeten per 1 januari 2015 alle verkochte auto's in de Europese Unie een dergelijk alarmsysteem aan boord hebben. De EU verwacht daarmee het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 6 procent te kunnen terugbrengen.