Autoverzekering elektrische auto duurder?
Elektrische auto verzekeren

De elektrische auto is bezig aan een opmars. Er rijden er momenteel iets meer dan tienduizend rond in Nederland. Dat is nog niet veel, maar de omvang van het elektronische wagenpark neemt jaarlijks wel exponentieel toe. Al die zoemende auto's zijn voordelig te verzekeren, vaak tegen het tarief van een conventionele auto. Maar dat kan zomaar eens gaan veranderen. Hoewel de autoverzekeraars nog in de onderzoeksfase zitten, verwacht men dat de huidige premies voor het verzekeren van elektrische auto's snel zullen stijgen.
De tienduizend elektrische auto's beslaan
slechts 0,13 procent van het totaal aantal auto's in Nederland.
Desalniettemin zijn er al een aantal verzekeraars die een speciale
verzekering voor elektrische auto's aanbieden, zoals ANWB, Allianz,
Allsecur, AON en Delta Lloyd. Deze verzekeringen hebben
extra's in de dekking, zoals het slepen naar de dichtstbijzijnde
laadpaal in het geval van een lege accu, of dekking bij schade aan
de eigen laadpaal voor het woonhuis.
Om te kunnen bepalen of elektrische auto's meer of minder schade
rijden dan gemiddeld, hebben verzekeraars meer data nodig. Maar er
zijn nu al redenen om aan te nemen dat elektrische auto's in de
toekomst duurder zullen uitvallen.
Waardevast
Hoewel er tegenstrijdige berichten bestaan, zijn elektrische
auto's behoorlijk waardevast. Populaire modellen als de Nissan
Leaf, Renault ZOE en Citroën C-Zero verliezen na aanschaf niet snel
aan waarde. Dat komt mede door het lage aanbod en de flinke
exportvraag vanwege de subsidieregelingen die in het buitenland
gelden voor elektrische auto's. Vanwege die waardevastheid moeten
verzekeraars langere tijd hoge bedragen blijven uitkeren bij
diefstal of total loss.
Dure accu
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Om een
auto zonder verbrandingsmotor te kunnen aandrijven is een accu van
ongeveer € 9.000 nodig. Hoe groter de auto, hoe groter de accu. Ter
vergelijking, de batterij in een hybride auto kost 'slechts' €
3.000. Een reparatie kan daarom snel flink duurder uitvallen dan
bij een gewone auto.
Hogere kans op schade
De laatste reden is de hogere kans op schade. De meeste
elektrische auto's hebben een langere remweg dan conventionele
auto's van dezelfde afmetingen. Dat heeft te maken met het hogere
gewicht van elektrische varianten. Een gewone Ford Focus weegt zo'n
1.100 kilo. Een elektrische Focus weegt ruim 1.600 kilo. Het duurt
simpelweg langer om dat gewicht snel tot stilstand te brengen,
waardoor de kans op schade groter is.
Voorbeeld: Nissan Leaf (2012), bestuurder is 35 jaar, komt uit
Den Bosch, heeft 10 schadevrije jaren en rijdt jaarlijks 20.000
kilometer.
ANWB | € 31,14 |
AON | € 53,89 |
Allsecur | € 54,32 |
Delta Lloyd | € 90,26 |
Verzekeraars houden momenteel apart bij hoeveel schade bestuurders
van elektrische auto's rijden. Hoewel het nog te vroeg is voor
conclusies, ziet verzekeraar Allianz voorlopig geen verschillen
tussen elektrische en gewone auto's. Mocht dat verschil toch
ontstaan, dan zullen elektrische-autoverzekeringen niet alleen meer
verschillen in dekking, maar ook in prijs.