Positievelingen winnen terrein!
Op weg naar een vollere portemonnee?

'Economie'. Een weinig tastbare term die doet denken aan stoffige economieboeken en dodelijk saaie lessen. We vinden het vaak niet interessant, omdat het onderwerp lastig terug te brengen is tot persoonlijk niveau. Wat heb jij eraan als de economie van een land, of zelfs werelddeel groeit? Als we kijken naar de gevolgen van een goed draaiende economie wordt het belang voor jou duidelijk. Stel: je woning wordt meer waard, je maakt meer kans op een goede baan en je bent eindelijk uit de zorgen met je beleggingen. Dit zijn ongetwijfeld ontwikkelingen die je enthousiast maken. Deze ontwikkeling staan direct in verband met de stand van de economie.
Het CBS houdt bij hoe het de economie in ons land vergaat.
Daarvoor worden tal van zaken uitgebreid geanalyseerd:
Werkgelegenheid is bijvoorbeeld een belangrijke indicator, maar ook
het vertrouwen dat jij als consument hebt en de visie van grote
ondernemingen die producten verkopen of produceren. Stijgt het
vertrouwen, dan is de kans groter dat er meer wordt gekocht en
groeit de economie.
Met de economie gaat het op dit moment een stuk beter dan een jaar
geleden, het vertrouwen stijgt. Wel moet zich dat nog wat
overtuigender vertalen naar de praktijk. Ondanks verbetering is de
werkloosheid nog hoog en bestaan er twijfels over of jij als
consument ook daadwerkelijk bereid bent je opgepotte spaargeld weer
uit te geven.
Zevende maand op rij positiever
Het gaat in ieder geval wel gestaag de goede kant op. Uit
een periodiek onderzoek van ING blijkt dat Nederlanders al zeven
maanden op rij positiever worden over de economie. Overigens kan
deze stijging niet verhelpen dat de negatievelingen nog licht in de
meerderheid zijn. Van de deelnemers aan het onderzoek is 56 procent
negatief en heeft weinig vertrouwen. In juli lag het aantal
negatievelingen met 79 procent nog beduidend hoger. De grootste
zorg van de ondervraagden is, geheel in lijn met de CBS-cijfers, de
werkloosheid. Zo'n 650.000 mensen zitten zonder werk, ofwel 8
procent van de beroepsbevolking. Na werkloosheid ondermijnen
stijgende prijzen het vertrouwen. Als je steeds meer betaalt voor
je boodschappen of benzine, is dat slecht voor het vertrouwen in
zowel je eigen financiën als de economie in het algemeen.
Sneeuwbaleffect
Wanneer we horen dat het slecht gaat in ons land, dan gaat de rem
erop. Om onszelf te beschermen geven we minder uit en stellen we
bijvoorbeeld de verhuizing nog even uit. Een voorzichtigheid die
niet direct nodig is, maar die we gebruiken om ons te wapenen tegen
verdere achteruitgang. Langzamerhand gaan we nu de andere kant op.
Op de huizenmarkt zien makelaars het weer positiever in. Beleggers
zijn al langere tijd goed gestemd, de koersen van aandelen zijn
vorig jaar flink gestegen. Niet alleen in Nederland stijgt het
positivisme. Ook elders in Europa, de Verenigde Staten en Azië is
de crisissfeer verdwenen.
Als je om je heen kijkt, valt het vanzelf op. Mensen die een huis gaan kopen 'voordat de woningmarkt weer aantrekt'. Of dat ook echt gebeurt is minder van belang, de beslissing is meer gebaseerd op de angst meer te betalen wanneer het lek boven is. Om dezelfde reden besluit je de aankoop juist uit te stellen als je bang bent dat het economische tegenwind verwacht. Moraal van dit verhaal: wanneer het gaat om de economie, speelt ons vertrouwen daar de hoofdrol in.