'Diefstalexplosie' van elektrische fietsen
Flinke prijsstijging van ebike-verzekering verwacht

Ebikes schudden langzaam het imago van seniorenfiets van zich af. Inmiddels rijden er meer dan 1,2 miljoen elektrische fietsen rond in Nederland en de verwachting is dat er dit jaar nog eens zo'n 200 duizend van verkocht zullen worden. Volgens verkopers zijn voornamelijk forenzen en jonge moeders verantwoordelijk voor de huidige populariteit van fietsen met trapondersteuning. Lange afstanden zijn beter bereikbaar geworden en tegen de wind in fietsen met een kleuter voor- en achterop is nu ook voor de niet-atleet goed te doen. Nadeel van de fietsen is echter dat ze wat duurder in aanschaf zijn, en vanwege die hoge waarde ook populair onder dieven. Nederlands grootste fietsverzekeraar verwacht dat de premie van een ebike-verzekeringen in 2014 zal oplopen.
Een elektrische fiets kost nieuw meestal
tussen de 1.500 en 2.500 euro. Vanwege die hoge aanschafprijs
kiezen veel mensen die een gewone fiets onverzekerd hadden gelaten,
wel voor een verzekering van hun elektrische variant. Dat is niet
onterecht. Afgelopen jaar werden in Nederland 25 duizend
elektrische fietsen gestolen. De totale schade bedroeg voor
verzekeraars ruim 45 miljoen euro. Marktleider in
fietsverzekeringen ENRA spreekt van een ware diefstalexplosie. Om
die reden verwachten zij binnenkort met een aanscherping van hun
polisvoorwaarden te komen.
Een van die aanscherpingen is dat de prijs van een
ebike-verzekering bij hen afhankelijk zal worden van de woonplaats.
Voor gewone fietsen was dat altijd al zo. De meeste verzekeraars
maken daarbij onderscheid in drie risiconiveaus, waarbij grote
steden in het hoogste risiconiveau vallen en de hoogste premie
kennen. Een andere grote fietsverzekeraar, de ANWB met
dochteronderneming Unigarant, heeft de premie voor elektrische
fietsen al wel woonplaatsafhankelijk gemaakt. Het prijsverschil per
risicogebied is bij hen overigens minder groot dan het
prijsverschil bij conventionele fietsen. Over andere aanpassingen
is nog niets bekend, maar te denken valt aan strengere regels voor
het gebruik van sloten of het verplicht stellen van
antidiefstal-chips.
Display
De elektrische fietsen met de grootste kans om gestolen te worden,
zijn de fietsen met een niet-afneembaar display. Via deze display
wordt de trapondersteuning aangestuurd. Zonder dit schermpje is de
fiets niet meer als ebike bruikbaar. Bij de duurdere fietsen is de
display daarom te verwijderen als de fiets weggezet wordt. Bij
goedkopere fietsen zit deze vastgemonteerd aan het frame. Volgens
de politie zijn het de professionelere fietsendieven die achter
deze fietsen aan zitten. Ze worden met dichte sloten in een busje
geladen en elders opengebroken. Uit onderzoek van de Fietsersbond
blijkt dat veel van deze fietsen - net als gestolen auto's -
in andere Europese landen weer opduiken.
Bij het afsluiten van een ebike-verzekering zijn een
aantal zaken van belang. Bekijk altijd goed wat het maximale bedrag
is dat een verzekeraar uitkeert. Dat kan simpelweg de
aanschafwaarde zijn, maar er zijn ook verzekeraars die nooit meer
dan 1.500 euro uitkeren. Bovendien is het belangrijk om naast de
premie te letten op de extra dekkingen. Zijn problemen met een
delicaat onderdeel als de accu bijvoorbeeld meeverzekerd? Geeft de
verzekering ook een vergoeding voor pechhulp en eventueel een
leenfiets? De meest basale verzekeringen keren slechts uit in het
geval van diefstal van de complete fiets.