Vaker geld terug bij vertraging vliegtuig
Meer succes rechtsbijstandverzekering

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om passagiers financieel te compenseren bij vertraging. Dat is vastgelegd in Europese verdragen. Iemand die er wel eens mee te maken heeft gehad, weet echter hoe moeilijk het is om die vergoeding ook werkelijk te ontvangen. Vooral prijsvechters zijn 'succesvol' in het ontmoedigen en frustreren van reizigers die hun recht willen halen. Zo was budgetmaatschappij Ryanair - vijftien jaar na de internetrevolutie - slechts bereikbaar via een Iers faxnummer. Rechtsbijstandverzekeraars zijn echter aan de winnende hand, notoire laatkomers moeten bloeden.
Rechtsbijstandverzekeraar ARAG behaalde 45 procent meer uitgekeerde claims bij vluchtvertraging. "Momenteel zien wij dat luchtvaartmaatschappijen steeds meer hun beleid aanpassen naar de huidige rechtspraak. Daardoor zien wij een flinke stijging in het aantal toezeggingen tot betaling door luchtvaartmaatschappijen", zegt Henk van Dam van ARAG Flight Claim Service. "Daarnaast worden steeds meer consumenten zich bewust van hun rechten op compensatie bij vertraging of annulering van hun vlucht." Uit eerdere cijfers bleek dat slechts 7 procent van de passagiers met recht op een vergoeding daadwerkelijk een claim indient.
Waar heb je recht op?
Afstand tussen luchthavens |
Vertraging |
Vergoeding |
0 - 1500 km |
3 uur of langer |
250 euro |
1501 - 3500 km |
3 uur of langer |
400 euro |
3501 km en verder |
3 - 4 uur |
300 euro |
3501 km en verder |
langer dan 4 uur |
600 euro |
Het middel tegen de trainerende luchtvaartbedrijven bleek
massaliteit. Een consument blijft niet maanden na een vertraging
bellen en schrijven met de vliegmaatschappij. Rechtsbijstand legt
in één keer een grote hoeveelheid claims neer en komt zo voorbij de
muur van de klantenservice. "In overleg met de juridische
afdelingen van de luchtvaartmaatschappijen slagen wij erin om een
groot deel van de zaken op te lossen zonder tussenkomst van de
rechter. Beide partijen zijn gebaat bij een snelle oplossing. Maar
mocht het nodig zijn dan schuwen wij een rechtsgang niet", zegt Van
Dam.
Overmacht
Als een vertraging komt door overmacht, dan hoeft een
vliegmaatschappij geen extra vergoeding te betalen. Slechte
weersomstandigheden als sneeuw of dichte mist zijn bijvoorbeeld
overmacht. Ook vertraging door stakende luchtverkeersleiders vallen
buiten de regeling, tenzij de staking plaatsvindt bij de
vliegmaatschappij zelf. Dat is niet onvoorzien, dus geen overmacht.
Verschillende bedrijven, waaronder ARAG, houden een website bij met
alle vluchten waar vertragingsvergoeding mogelijk is. Het invullen
van het vluchtnummer is voldoende om te weten waar je aan toe
bent.
De Europese Commissie in Brussel heeft begin dit jaar
voorgesteld om de compensatieregeling bij vertraging te versoberen.
De vertraging zou minimaal 5 uur moeten zijn om voor een vergoeding
in aanmerking te komen. Op langere vluchten wordt zelfs 9 uur en 12
uur voorgesteld. Om reizigers tegemoet te komen, moet het volgens
de EU wel eenvoudiger worden om een claim in te dienen bij de
vliegmaatschappij. Dat is de wereld op zijn kop: versobering in
ruil voor het recht dat je al had. Eenvoudige compensatie zou een
gegeven moeten zijn, ook voor mensen zonder de luxe van een
rechtsbijstandverzekering.