44% van de Nederlanders is structureel chagrijnig
Consumentenvertrouwen stijgt iets maar …

Herfst. Normaalgesproken iets om somber van te worden, maar dit jaar niet. Herfst 2013 pakt positief uit. Dat blijkt tenminste uit de cijfers van het CBS, die periodiek het consumentenvertrouwen meet. Dit vertrouwen stijgt al een aantal maanden op rij. Goed nieuws, toch? Niet helemaal. Het vertrouwen stijgt dan wel, maar nog altijd zijn er meer Nederlanders negatief dan positief. En een deel van de Nederlanders is hoe dan ook niet positief te krijgen.
Wat is dat, consumentenvertrouwen?
Het consumentenvertrouwen geeft aan of de consumenten positiever
of negatiever zijn gaan denken over de economie en hun persoonlijke
financiële situatie, ten opzichte van de vorige maand. Het
vertrouwen wordt elke maand gemeten in een telefonisch onderzoek
onder zo'n 1.000 Nederlanders. Het CBS stelt vragen over onder
andere de financiële situatie en de bereidheid om grote uitgaven te
doen.
Nu nog niet positief
Op dit moment staat het consumentenvertrouwen op -21. Dit
betekent dat groep positivisten 21% kleiner is dan de groep
pessimisten. Begin februari was de negatieve groep nog 42%
groter.
Maar wat zeggen deze percentages nou eigenlijk? Stel: we
ondervragen 100 willekeurige Nederlanders over hun eigen financiële
situatie en over hun visie op de Nederlandse economie. Van die 100
Nederlanders zijn er dan op dit moment 56 chagrijnig en 44
opgewekt. In februari 2012 waren er nog 63 chagrijnig en 37
opgewekt. Het gaat dus de goede kant op.
44% structureel chagrijnig
Op dus naar 100% positieve Nederlanders, zou je denken. Maar dat
is helaas onbegonnen werk. Als we kijken naar het
consumentenvertrouwen in de afgelopen 40 jaar, dan wordt duidelijk
dat er zelfs in de meest bloeiende economische situatie toch nog 44
op de 100 Nederlanders negatief zijn over hun financiën en de
economie. Omgedraaid zijn 34 Nederlanders niet somber te krijgen.
Zelfs in de meest depressieve economische situatie zien zij het nog
positief in.
In oktober 1982 waren we het meest chagrijnig
(consumentenvertrouwen: -48)
In januari 2000 waren we het meest positief
(consumentenvertrouwen: + 28)
Het consumentenvertrouwen van het CBS vertelt hoe vrolijk
we de toekomst tegemoet kunnen gaan. Dat Nederlanders goed zijn in
klagen was al langer bekend en wordt ook duidelijker uit de cijfers
van het CBS. Maar gelukkig ziet een derde van de mensen altijd
kansen. Deels omdat deze wellicht de financiële positie hebben om
positief te kunnen zijn. Maar ook omdat er zelfs in de slechtste
economische situatie nog kansen zijn. Het zal de meer opgewekte
groep zijn die de schouders zet onder de economie en ervoor zorgt
dat de andere negatieve Nederlanders er ook weer zin in
krijgen.