Verzekeraar bepaalt garage bij schade
Beperking keuzevrijheid of logische ontwikkeling?

Automonteurs zitten in hetzelfde schuitje als apothekers. Ze kunnen wel proberen zo zelfstandig mogelijk hun bedrijf te runnen, maar in feite zijn ze in toenemende mate afhankelijk van verzekeraars. Zorgverzekeraars worden door de overheid gestimuleerd om scherp over de kosten te onderhandelen met ziekenhuizen en apotheken. De zorgverzekeraars vertegenwoordigen samen alle Nederlanders en besparen met die machtspositie de schatkist miljarden euro's. Autoverzekeraars maken steeds meer van hetzelfde trucje gebruik. Ze vertegenwoordigen bijna de volledige clientèle van het autoschadebedrijf.
In verzekeringsjargon heet het fenomeen
sturing en alle verzekeraars maken er gebruik van. Klanten met
schade worden vriendelijk verzocht om hun auto te laten maken bij
een aangesloten schadeherstelbedrijf. Het enig onderling verschil
zit er in op welke manier de verzekeraar dat 'vriendelijk verzoek'
interpreteert. Sommige bedrijven werken met beloningen voor hun
klanten, anderen doen aan straffen. Bij de meest vriendelijke
manier krijgt de klant wat voordeeltjes als hij kiest voor een
gecontracteerd bedrijf. Een gratis leenauto tijdens het herstel
bijvoorbeeld. Of het gemak van rechtstreekse betaling zonder
tussenkomst van de klant.
Minder eigen risico
Een andere methode van beloning is vermindering van het eigen
risico. Het standaard eigen risico bedraagt dan bijvoorbeeld 200
euro, maar wanneer de schade hersteld wordt door een voorgesteld
bedrijf, wordt dat als beloning teruggebracht tot 100 euro. Deze
vorm geeft klanten nog steeds redelijkerwijs de mogelijkheid om
voor een eigen reparateur te kiezen. Bovendien kan een
niet-aangesloten reparateur (meestal dealerbedrijven) zijn klant
nog wel behouden door de klant tegemoet te komen en iets op zijn
marge in te leveren.
Straffen
Prijsvechters pakken het anders aan. Zij kiezen er voor om
verzekerden te straffen als zij hun auto elders laten herstellen
dan de voorgestelde garage. Zo laten ze het eigen risico
bijvoorbeeld oplopen tot 700 euro. Er zullen weinig autobezitters
zijn die dat bedrag voor eigen rekening willen nemen. ASR-dochter
Budgio houdt zelfs 25 procent van het schadebedrag in bij klanten
die hun eigen keuze maken.
Is het een kwalijke zaak dat autoverzekeraars lichte dwang
gebruiken om autobezitters in een bepaalde richting te sturen? In
principe niet. Het kiezen van een autoverzekering gaat steeds meer
lijken op het kiezen van een zorgverzekering. Wil je een goedkope
polis waarin de verzekeraar bepaalt waar je auto hersteld wordt, of
je kwaal genezen? Of wil je een duurdere verzekering waarin je zelf
mag besluiten wie je voorruit vervangt of je blindedarm verwijdert?
Zolang de voorwaarden duidelijk vermelden waar je aan toe bent, is
het alleen maar goed dat er iets te kiezen valt.