‘Stop de Sinterklaaspolis!’
Nieuwwaarderegeling autoverzekering ter discussie

De Sinterklaaspolis moet verdwijnen! Nee, dat is geen verzekering voor stoute kinderen die zich ondanks alles toch van een gulle pakjesavond willen verzekeren. Het zijn autoverzekeringen die tot drie jaar na aanschaf van een auto de nieuwwaarde uitkeren wanneer de auto gestolen wordt. Volgens een onderzoek van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) en het ministerie van Justitie werken deze regelingen fraude en diefstal in de hand. 'Eigenlijk zouden dergelijke polissen moeten verdwijnen', aldus de onderzoekers.
De term 'Sinterklaaspolis' duidt volgens het onderzoek op de ruimhartigheid van de vergoeding. Als de auto een dag voor het zijn vierde gebruiksjaar ingaat verdwijnt, betekent het dat de verzekerde het gehele aankoopbedrag terugkrijgt. Dat de nieuwwaarderegeling daarom een belangrijk onderdeel is van WA+ (beperkt casco)- en all-riskverzekeringen (volledig casco) toonde Wegwijs al eens aan in het volgende rekenvoorbeeld:
Verschillende vergoedingen
Je rijdt een Volvo V70 uit medio 2011 met een nieuwwaarde van €
46.395. Na twee jaar wordt de auto gestolen. De Volvo wordt helaas
niet meer teruggevonden. De uitkering van de verzekering is
afhankelijk van de voorwaarden. Het verschil tussen de voordeligste
en onvoordeligste regeling bedraagt ruim € 15.000.
Nieuwwaarderegeling - De verzekeraar betaalt de volledige
aanschafprijs terug: € 46.395. De nieuwwaarderegelingen variëren
overigens van 1 tot 3 jaar.
Afschrijvingsregeling - De verzekeraar betaalt de
nieuwwaarde min het in de polis vastgestelde
afschrijvingspercentage. In dit geval ontvang je zo'n €
38.000.
Dagwaarderegeling - De verzekeraar betaalt de dagwaarde.
De dagwaarde wordt gebaseerd op het merk, model en de uitvoering in
combinatie met de kilometerstand en de conditie. Afgaande op de
BOVAG koerslijst, een goede conditie en een normale kilomterstand
zal de vergoeding uitkomen op ongeveer € 30.000.
Nooit meer de
nieuwwaarde?
Of deze aanbeveling ook werkelijk gerealiseerd wordt is niet
aannemelijk. Althans, niet op de korte termijn. Een dergelijk
ingrijpen in de markt is alleen gerechtvaardigd als er heldere
cijfers beschikbaar zijn. De onderzoekers kunnen niet aantonen
hoeveel verdwijningen door de eigenaar in scène zijn gezet om het
aankoopbedrag terug te krijgen. Zelfs een schatting is niet
voorhanden. Zonder die wetenschap is afschaffen slechts een schot
in het duister.
De AVc pleit er ook voor om de verzekeringspremie nog meer af te
stemmen op de kans dat de auto gestolen wordt. Op die manier zouden
ook fabrikanten worden gedwongen om hun auto's beter te beveiligen.
Is dat een juiste aanname? Dat een Volkswagen Golf vaker wordt
gestolen dan een Dacia Sandero betekent niet dat de Dacia beter
beveiligd is. Premieverschil naar risico is gebruikelijk en in
principe geen slechte zaak, anderzijds is autodiefstal zeker niet
alleen een probleem van het slachtoffer.
Van welke auto's zouden de kosten flink oplopen als de
voorkeur van de dief leidend is voor de premie? In ieder geval de
Duitsers. De complete top vijf van meest gestolen auto's in de
eerste helft van 2013 bestaat uit Duitse auto's, respectievelijk
Volkswagen, Mercedes, Opel, Audi en BMW. Hoogste nieuwe binnenkomer
is Lexus. In 2012 werden van de Lexus RX400/450 precies twee
exemplaren gestolen. Van januari tot en met juni 2013 waren dat er
al 40. Omgerekend betekent het dat 1 op de 50 auto's van dit type
in een half jaar tijd onrechtmatig van eigenaar is veranderd. Goed
letten op je Lexus dus.