Reisbureau failliet, en dan...
Krijg jij je aanbetaling terug?

Touroperator Oad, een van de grootste reisorganisaties van ons land, maakte begin deze week bekend een faillissement aan te vragen. Er wordt zachtjes gesproken over een mogelijke overname of doorstart, maar voorlopig hebben de ruim 7.000 klanten die nú op vakantie zijn daar niets aan. Wat gebeurt er met de rest van hun vakantie? En wanneer is een aanbetaling veilig?
In dit geval kan Oad haar verplichtingen niet langer voldoen.
Dat betekent automatisch dat er officieel geen reizigers meer door
Oad vervoerd mogen worden. Toch kunnen de 7.000 mensen die op dit
moment via deze organisatie op pad zijn, hun vakantie gewoon
afmaken. Voor dit soort situaties is Stichting Garantiefonds
Reisgelden (SGR) in het leven geroepen: wanneer een bij hen
aangesloten reisbureau omvalt, zorgt de stichting ervoor dat
gedupeerde vakantiegangers op een juiste manier gecompenseerd
worden. In dit geval garandeert de stichting de rest van het
verblijf en de terugreis.
Voor de mensen die op korte termijn via Oad zouden vertrekken, is
de situatie lastiger. De komende dagen wordt per dag bekeken welke
reizen wel of niet doorgaan: sommige vluchten, busreizen en
overnachtingen worden overgenomen door andere aanbieders, sommige
reizigers wordt aangeraden zich tot SGR te wenden. Vervelend, die
onzekerheid. Gelukkig is wél zeker dat je je geld terugkrijgt
wanneer de reis niet door kan gaan.
Hoe werkt de garantieregeling?
Is je reisorganisatie niet in staat je vakantie naar behoren uit
te voeren, dan zal SGR je betaalde reissom of aanbetaling
vergoeden. In uitzonderingsgevallen zal de uitkering in natura
plaatsvinden: je krijgt dan een vervangende reis aangeboden,
gelijkwaardig aan wat je zelf geboekt hebt. Ben je al onderweg, dan
is dit vanzelfsprekend de enige optie. SGR neemt dan de rest van
het verblijf en de terugreis voor haar rekening.
Deze garantie is alleen van kracht wanneer de reisorganisatie bij
SGR is aangesloten. Dat geldt voor de meeste bedrijven in de
reiswereld, ook voor de online aanbieders. Maar een controle kan
geen kwaad: op de website kun je bekijken of jouw (online)
reisbureau bekend
is.
Maar let op...
De SGR-regeling vergoedt alleen de kosten voor de reis zelf: wat
je geboekt hebt bij je reisorganisatie. Heb je via een ander
bedrijf een excursie geboekt, een visa-aanvraag gedaan, alvast
inentingen gehaald? Deze kosten vallen helaas niet onder de
garantie.
Een ander belangrijk punt: als eenmaal bekend is dat een
reisorganisatie failliet is, worden daarná gemaakte kosten niet
meer vergoed. SGR maakt hiervan melding op haar website. Controleer
dus voor boeking niet alleen of je reisorganisatie bij de stichting
aangesloten is, maar ook of er misschien al een melding bekend
is.
Op dit moment geeft Oad zelf aan dat er via de website nog
reizen geboekt kunnen worden. Mocht de reis uiteindelijk niet door
kunnen gaan, dan zal de curator de aanbetaling terugbetalen, zo is
het devies. Nu boeken is geen goed plan, want op SGR kun je in
ieder geval geen aanspraak meer maken. Het faillissement van Oad
maakt duidelijk dat óók de grote namen nog wel eens voor
verrassingen zorgen. Een controle van aansluiting (en melding) bij
SGR is zo gedaan en helaas geen overbodige luxe.