Verzekeraars nog steeds onbetrouwbaar
Welke verzekeringsdekking wil je precies?
Verzekeringsmaatschappijen en hun klanten hebben over het algemeen geen hele warme onderlinge band. De verklaring hiervoor is logisch. Een verzekering is noodzakelijk. Bijna niemand denkt bij het zien van de maandelijkse incasso "maar gelukkig ben ik goed verzekerd tegen schade!". Sterker nog: veel mensen zien verzekeraars als instellingen die "toch niet uitkeren" na schade. En dat draagt niet bij aan het imago. Het verbond van verzekeraars, de overkoepelende organisatie voor verzekeraars, probeert hier iets aan te doen met de website allesoverdepolis.nl.
Op dit moment staat de vertrouwensindex qua verzekeraars op -25.
Ofwel: er zijn 25% meer mensen negatief dan positief over
verzekeraars. Dat klinkt somber maar is eigenlijk de beste score
sinds begin 2011. Nederlanders zijn nu zelfs positiever over
verzekeraars dan over de economie. Dat laatste komt echter met name
omdat we nu héél erg negatief zijn over de economie.
Negatieve verzekeraar heeft positieve
klanten
Negativiteit overheerst dus. Maar uit onderzoek van Capgemini
onder de klanten van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat 70% van
die klanten wél positief is. Tegelijkertijd heeft maar 26% van de
klanten een positieve ervaring met hun verzekeraar. Eén van de
conclusies die Capgemini trekt uit het onderzoek is dat mensen
internet gebruiken om de verzekering te vergelijken maar pas
vertrouwen krijgen in een specifieke verzekeraar als deze is
geadviseerd door vrienden, familie of door een financieel
adviseur.
Kom meer te weten over je verzekering
De negatieve houding over verzekeringsmaatschappijen in het
algemeen komt doordat Nederlanders weinig weten van hun
verzekering. Ze weten niet goed hoe de dekking in elkaar zit maar
raken toch ontevreden als een schade niet wordt uitgekeerd. Daarom
doet het Verbond van Verzekeraars een nieuwe poging om het
vertrouwen terug te winnen met de website allesoverdepolis.nl.
Wat is nou een goede dekking?
Een hele belangrijke vraag wordt op de website van het Verbond van
Verzekeraars niet beantwoord: wat is nou een goede dekking. De
website maakt duidelijk waarop je in de voorwaarden moet letten en
wie er verzekerd zijn (ofwel: de dekking ) maar laat in het midden
of dat wat de klant leest nou 'goed' of 'slecht' is.
Diezelfde interpretatie ontbreekt ook vaak bij
internetvergelijkers. Internetvergelijkers zetten de dekking van
verschillende verzekeringen uiteen, ze laten de verschillen zien,
maar de interpretatie van die verschillen ontbreekt. Hoe erg is een
eigen risico, hoe erg is het dat er een maximum zit aan de
schadeuitkering en wat is een reële verzekerde som? Ze laten het
over aan de lezer om deze vraag zelf te beantwoorden.
Het zijn vragen die een adviseur wél kan beantwoorden.
Naar aanleiding van een adviesgesprek kun maak je als klant een
veel bewustere keuze voor een verzekeraar maken. En dan is het ook
logisch dat je meer tevreden bent over die keuze, zoals Capgemini
concludeerde. Je weet immers waarvoor je de premie
betaalt.