Net 18 en toch schadevrije jaren opbouwen?
Gouden handboeien voor jonge bestuurders

Sinds 2011 kun je al vanaf 16 jaar beginnen met rijlessen. Het rijbewijs kun je dan op je 17e halen, maar pas vanaf 18 jaar is het mogelijk om zonder geregistreerde begeleider te rijden. Ook het kopen van een eigen auto mogen jonge bestuurders pas vanaf 18 jaar. Alhoewel, kopen is vaak het probleem niet. Meestal loopt zo'n voornemen spaak bij de autoverzekering. Jonge automobilisten hebben een veel grotere kans om schade te rijden en betalen vaak forse opslagen op de premies. Verzekeringsbedrijf VKG bedacht daarom de NoClaimStarter.
Die forse opslag op de premie maakt
autorijden voor veel jongeren te duur. Daarom nemen ze nog wel eens
het risico om hun auto dan maar op naam van hun ouders te
verzekeren. Dat is uitermate risicovol, want feitelijk rijden deze
jongeren onverzekerd rond. VKG bedacht voor hen een alternatief.
Als jongeren ervaring opdoen in de auto van hun ouders, dan kunnen
zij daarvoor beloond worden zodra ze zelf een auto aanschaffen.
Voor 15 euro per maand bovenop de normale premie van de ouders,
bouwt ook een kind een soort schadevrije jaren op. De berekening op
de website van VKG is als volgt:
Een automobilist (22) uit Alkmaar die vier jaar schadevrij in de
auto van zijn vader heeft gereden, wil nu zijn eigen Volkswagen
Golf verzekeren. Waar hij zonder de NoClaimStarter bij de
goedkoopste autoverzekeraar over de eerste twee jaar ruim € 1.790
moet afrekenen, kost hem dat bij gebruik van de NoClaimStarter €
757. Plus vier jaar NoClaimStarter -€ 661- levert een totaalbedrag
op van € 1.418. Een besparing van 21%.
Gouden handboeien
De NoClaimStarter lijkt alleen maar winnaars te hebben.
Maar er zijn zeker ook vraagtekens te plaatsen. De schadevrije
jaren waar VKG van spreekt, zijn niet overal geldig. Sterker nog,
ze zijn alleen geldig bij VKG zelf. Je kunt op één auto namelijk
maar één keer schadevrije jaren opbouwen. Anders zou een gezin met
drie rijdende kinderen in een jaar tijd vier schadevrije jaren
kunnen opbouwen met slechts een auto. Andere verzekeraars erkennen
de 'extra' schadevrije jaren niet en het papiertje waarop staat dat
de jonge bestuurder ervaring heeft opgedaan in vaders auto, is dus
buiten het VKG-kantoor waardeloos. De NoClaimStarter fungeert zo
als gouden handboeien.
En nog iets anders: Als een jongere tóch schade rijdt in de auto
van zijn ouders, dan vallen de schadevrije jaren van de ouders niet
terug. Die van de jongere wel. Er bestaat dus ook het risico dat
een jonge bestuurder moet beginnen met een flinke achterstand als
hij zijn eerste auto moet verzekeren. Gek genoeg kan dat juist voor
jongeren reden zijn om VKG juist vaarwel te zeggen, want de
negatieve schadevrije jaren van de maatschappij zijn uiteraard óók
alleen bij VKG geldig.
Ondanks dat de schadevrije jaren die met de NoClaimStarter
opgebouwd kunnen worden niet officieel zijn, denkt VKG wel dat
andere verzekeraars geïnteresseerd zijn om extra korting te geven
aan jongeren die de extra verzekering hebben gehad. Ouders die
vanwege het risico op schade en hogere premie hun auto liever niet
aan hun kind toevertrouwen, kunnen met de NoClaimStarter dat risico
wel wegnemen. De voordelen voor het kind zelf zijn echter zeer
beperkt.