Deze verzekeringen kun je best missen
Pas op voor de verkoper

Met het adviseren dat je een bepaalde verzekering best wel kunt missen, kan de Wegwijs-reactie beticht worden van onverantwoord advies. Toch zijn sommige verzekeringen overbodig. En dan hebben we het niet zozeer over de jaarlijks doorlopende gezinsverzekeringen maar over de ad-hoc afgesloten kleine verzekeringen bij een vliegticket, weekendje weg of bij de skiverhuur.
Wie op wintersport gaat en zijn ski's of snowboard huurt, krijgt
op het moment van afrekenen tegenwoordig altijd de vraag: "You want
an insurance?", al dan niet in de Duitse of Franse taal. Met de
vele verhalen over gestolen ski's, stem je veelal snel in met deze
vraag. Die € 15 extra maken immers niet zoveel uit of het
totaalbedrag van de skivakantie. Zonde van het geld. Ski's en
snowboards die gestolen worden, zelfs als ze gehuurd zijn, vallen
al onder je reisverzekering. Alleen als je gaat skiën zonder
reisverzekering kan het verstandig zijn om een verzekering voor je
ski's of snowboard af te sluiten. Maar dit komt weinig voor.
Vakantiehuisje of vliegticket geboekt?
Wie met familie een weekendje weg gaat naar een vakantiehuisje,
krijgt tijdens het boeken altijd de vraag of er een
annuleringsverzekering moet worden afgesloten. Ook in dit geval
zijn de kosten laag: slechts 1,5% tot 2,5% van het totaalbedrag. We
nemen ze er vaak voor het gemak bij maar de dekking is in deze
situaties vaak beperkt: pas bij ernstige ziekte of overlijden kan
er aanspraak op worden gemaakt. Bovendien is er maar een kleine
kans dat je er daadwerkelijk aanspraak op moet maken. Ook in dit
geval kun je je afvragen of je het geld niet beter in je zak kunt
stoppen.
Ook geldt dezelfde opmerking als bij de ski's. Bij veel mensen zit
de annuleringsverzekering al geïntegreerd in hun reisverzekering.
Maar helaas is niet iedereen hiervan op de hoogte. Dus los van de
vraag of de verzekering nuttig is voor slechts een weekendje weg,
is de kans ook aanwezig dat de verzekering wederom dubbelop is.
In dit voorbeeld noemden we een weekendje weg. Maar bij het
boeken van de vliegtickets of het boeken van een reis bij het
reisbureau geldt hetzelfde. "Of je er een annulerings- of
reisverzekering bij wilt", is een vaste terugkerende vraag.
Verlengde garantie of kleine andere
verzekering
In de detailhandel komt het ook voor. Koop je een nieuwe fiets,
dan zal de handelaar daar altijd een fietsverzekering bij
aanbieden. Dit kan handig zijn, maar blijf nuchter. Op het
koopmoment ben je als consument blij met je nieuwe aankoop. Je wilt
hem niet kwijt. Je besluit daarom veel sneller om een verzekering
te nemen dan wanneer je een maand later, met de fiets in de schuur,
de vraag zou krijgen of je de nieuwe fiets zou willen
verzekeren.
Een verzekering zonder advies
In het aanbod van deze kleine verzekeringen schuilt ook het gevaar
van ontbrekend advies. Een website voor vliegtickets zal niet tegen
jou zeggen: we hebben de dekkingen en premie van de
annuleringsverzekeringen eens op een rij gezet en dit is een hele
goede dekking tegen een lage premie. Nee, er wordt één verzekering
aangeboden met één premie en één dekking. De dekking ervan staat
vaak onder een linkje dat je apart moet aanklikken. En gebeurt de
verkoop persoonlijk dat zie je meestal niet eens de dekking voordat
je je verzekering betaalt. Ook de premie zal zeker niet de laagste
zijn.
De verzekering op zichzelf kan dus prima zijn maar de verkoper, of
dat nou een persoon of een website is, fungeert niet als adviseur
maar als verkoper.
Ofwel: wordt je additioneel een verzekering aangeboden op
een moment dat je eigenlijk helemaal niet op zoek of geïnteresseerd
bent in een verzekering, let dan op. De verzekering kan overbodig
zijn, de dekking kan veel uitsluitingen bevatten of de verzekering
is in verhouding duur. Kies je de dekking bewust en voel je je er
prettig bij, dan is dat uiteraard prima. Maar denk goed na en stap
af van de 'ja, doe er maar
bij'-mentaliteit.