Belastingaangifte: tips en trucs
Scherpe controle op aftrekposten

Je hebt er nog een maand of wat tijd voor: de aangifte inkomstenbelasting over 2012. Hoe haal je er het meeste uit? Hoe kun je aftrekposten ten volste benutten? Hoe compenseer je het financieel ongemak van een tijdelijk lager inkomen of dubbele woonlasten? Vijf tips voor de belastingaangifte over 2012.
De makkelijkste manier om aangifte te doen is via het
aangifteprogramma. Je krijgt dan automatisch te maken met de vooraf
ingevulde aangifte. Van de ruim acht miljoen belastingplichtige
Nederlanders, is voor ongeveer de helft de belastingaangifte al
volledig ingevuld. Alle bij de belastingdienst aanwezige gegevens
over o.a. inkomen, spaargeld en hypotheek zijn dan al
genoteerd.
Voor de andere vier miljoen belastingbetalers is de aangifte in
ieder geval deels ingevuld. Handig, want dat scheelt je een hoop
uitzoekwerk. Maar of je aangifte vooraf nu al wel of niet volledig
ingevuld is; je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste en
volledige aangifte, dus controleer reeds ingevulde posten goed en
vul ze indien nodig aan.
Hoe zit het met de woonlasten?
Het eigenwoningforfait is verhoogd: van 0,55% naar 0,6% voor
woningen met een WOZ-waarde tussen € 75.000 en € 1.400.000. Heb je
bezwaar gemaakt tegen de WOZ-waarde en is de definitieve waarde nog
onduidelijk? Vul dan de WOZ-waarde van de gemeente in, in geval van
een toegekend bezwaar kun je dit naderhand nog wijzigen.
Heb je een nieuwe woning gekocht en staat het oude nog te koop?
Dan is de hypotheekrente van het onverkochte oude huis drie jaar
aftrekbaar. Dat geldt overigens ook als je nog in het oude huis
woont, en het nieuwe huis leegstaat. Over de leegstaande woning
hoef je geen eigenwoningforfait op te geven.
Focus op aftrekposten
De Belastingdienst kiest elk jaar een thema waarop scherper
gecontroleerd wordt. Eind februari kondigde minister Weekers
(Financiën) aan dat de focus dit jaar zal liggen op o.a. het
verhogen van de hypotheek en de al dan niet terechte aftrek van
lijfrentepremies en zorgkosten. Meerdere thema's dus. Nog een reden
om de (eventueel vooraf ingevulde) aangifte goed te
controleren.
Zo hebben we de premie voor lijfrente of pensioengerelateerde
bankspaarproducten. Die is aftrekbaar zo lang het binnen de
jaarruimte (en eventuele inhaalruimte) past. Die ruimte is
afhankelijk van je pensioentekort; een vrij complexe berekening. Op
de website van de Belastingdienst vind je een rekenhulp.
En dan de reiskosten. Die zijn alleen aftrekbaar als je ten minste
40x per jaar met het openbaar vervoer reist, waarbij een enkele
reis minimaal tien kilometer is én er moet sprake zijn van een OV-
of reisverklaring van de werkgever. Krijg je een
reiskostenvergoeding van je werkgever? Dan zijn je reiskosten niet
aftrekbaar. Je kunt geen reiskosten aftrekken als je per fiets of
auto reist.
Studiekosten boven € 500 zijn aftrekbaar, evenals sommige giften
en kosten die je maakt voor vrijwilligerswerk. Meer informatie over
alle mogelijke aftrekposten en de precieze regelgeving vind je op
de
website van de belastingdienst.
Schuiven tussen fiscale partners
Heb je een fiscale partner, dan kun je samen aangifte doen. Vallen
jullie onder verschillende belastingtarieven, dan loont het om te
schuiven met aftrekposten. Die leveren immers meer op naar mate je
meer belasting betaalt, dus ken ze toe aan degene die in het
hoogste belastingtarief valt.
Het schuiven met aftrekposten (ook persoonsgebonden posten als
alimentatie, studiekosten, giften etc) probeer je eenvoudig uit via
het aangifteprogramma. Eerst vul je beiden alle persoonlijke
gegevens en aftrekposten in, vervolgens kun je de verschillende
posten verdelen en bekijken wat dit voor resultaat op de
belastingaanslag heeft. Je moet dan wel samen in één keer aangifte
doen.
Wisselende inkomsten? Middelen!
Heb je de afgelopen jaren grote verschillen tussen inkomsten in
box 1 (werk en woning) gehad, bijvoorbeeld door werkloosheid? Dan
kun je het inkomen over de afgelopen drie kalenderjaren middelen:
je komt dan mogelijk in een lagere tariefschijf terecht, waardoor
je per saldo minder belasting betaalt. In dit geval zou het gaan om
belastingjaren 2010, 2011 en 2012. De precieze voorwaarden en
werkwijze vind je hier.
Uitstel nodig?
Heb je nog niet alle gegevens voor handen en voorzie je dat de
aangifte niet op tijd de deur uit kan? Dan kun je uitstel aanvragen. Die aanvraag moet vóór 1
april gedaan zijn, vervolgens ontvang je binnen vijftien werkdagen
een schriftelijke reactie.
Voorheen ontving je over het algemeen probleemloos zes maanden
uitstel. inmiddels geeft de Belastingdienst aan dat er
gekeken wordt naar je persoonlijke geschiedenis: Heb je in over
2009, 2010 en 2011 ten minste twee aangiften niet of niet op tijd
gedaan, dan wordt je verzoek afgewezen.
De Belastingdienst verwacht je aangifte vóór maandag 1
april. Heb je nog geen Digid? Dan kun je die aanvragen via www.digid.nl/aanvragen. Het duurt ongeveer vijf
werkdagen voor je de inloggegevens ontvangt, dus wees er op tijd
bij. Voor vragen over de aangifte kun je terecht bij de
Belastingtelefoon op 0800-0543 (op maandag tot en met vrijdag van
8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 17u bereikbaar).