Achmea past premies aan met Independer
Zelfs schijn van onafhankelijkheid verdwenen

Ruim een jaar geleden nam verzekeringsconcern Achmea internetvergelijker Independer over. Direct na de overname concludeerden marktanalisten en economen dat van een onafhankelijke vergelijker geen sprake meer kon zijn. Die conclusie werd door Achmea en Independer met vuur bestreden, beide bedrijven wilden slechts van elkaar leren. Inmiddels wordt het gelijk van de analisten steeds meer aangetoond. Independer heeft zich volledig aan Achmea uitgeleverd. Het is de vraag waarom andere verzekeraars zulke innige zakenpartners blijven van directe concurrent Independer.
Achmea-topman Willem van Duin presenteerde
eerder deze week de jaarcijfers van zijn bedrijf. Daarbij kondigde
hij aan dat de prijs van Achmea-verzekeringen steeds dynamischer
wordt gemaakt. Daarmee bedoelde hij dat tarieven sneller en
eenvoudiger naar boven of beneden te corrigeren zijn, afhankelijk
van de consument die de aanvraag doet. Independer speelt daarin een
sleutelrol. Alle gegevens die door consumenten worden achtergelaten
op Independer, in combinatie met de uiteindelijk afgesloten
verzekering, worden eigendom van Achmea. Independer behoudt zich
het recht voor deze informatie door te spelen aan de bedrijven waar
informatie over wordt opgevraagd.
Klantgericht?
Independer oprichter Edmond Hilhorst is zelf overtuigd
van de objectiviteit van Independer en hij gelooft dat met hem
iedereen dat is. In een terugblik op de overnameperiode zegt hij
dat consumenten inmiddels goed begrijpen dat het advies van
Independer nog net zo onafhankelijk is als voor de overname. Om er
kort aan toe te voegen dat Achmea zeker niet wordt voorgetrokken.
Wat Achmea met de uitgebreide analyse van persoonsgegevens
doet, is blijkbaar niet van invloed op Hilhorsts eigen definitie
van objectiviteit en klantgerichtheid.
Bedenkelijke reputatie
Independer had al voor de Achmea-tijd geen smetteloze
reputatie omtrent privacy, kwaliteit en transparantie. Zo raakte
het een aantal jaar geleden verwikkeld in een rechtszaak rond de
verkoop van grote bestanden met persoonsgegevens van
Funda-bezoekers. Daarnaast moest het in 2011 na jarenlang juridisch
touwtrekken een schadevergoeding van 150 duizend euro betalen
vanwege ernstige nalatigheid richting een klant. En in 2010 lag het
onder vuur omdat zorgverzekeraars (waaronder Achmea) zagen dat hoe
meer Independer van hen betaald krijgt, hoe beter ze zichtbaar
werden in de adviesresultaten.
Naast de vraag of je Independer en haar partners de
beschikking wilt geven over al je persoonsgegevens, zouden
consumenten die zoeken naar een verzekering zichzelf nog een vraag
moeten stellen. Als Achmea op de hoogte is van de offertes die ik
van andere verzekeraars gekregen heb, krijg ik van Achmea dan nog
wel de scherpste aanbieding? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Het is alsof je de ABN AMRO vraagt om de beste hypotheekrente van
de Rabobank. Onafhankelijk assurantieadvies bestaat nog steeds in
Nederland. Al vind je zelden op internet.