Wat heeft een serviceabonnement bij je adviseur voor zin?
Provisieverbod zorgt voor nieuwe adviesdiscussie

Het provisieverbod is een feit. Je betaalt als 'klant' op dit moment direct voor het advies dat je krijgt van een bank, hypotheek- of verzekeringsadviseur. Maar financieel advies blijft vaak niet beperkt tot één moment. Je verhuist, je gaat samenwonen of juist scheiden, je krijgt kinderen, je wijzigt van werkgever of de politiek voert een grote verandering door. Voor dit soort 'tussendoor'-advies heeft de adviseur iets bedacht: het serviceabonnement.
De eerste visie op dit abonnement is nog niet louter positief.
Zowel Radar, Kassa, de Consumentenbond als de Autoriteit Financiële
Markten, de instanties die onder andere adviseurs in de gaten
houden, kijken kritisch naar de nieuwe abonnementsvorm. Niet elke
adviseur maakt even duidelijk wat er precies in zit en in sommige
gevallen lijken adviseurs van twee walletjes te willen eten: ze
krijgen nog provisie op basis van hun eerder advies, maar via het
abonnement proberen ze nogmaals geld in rekening te brengen.
Eindelijk duidelijkheid over abonnementen
Om een einde te maken aan deze verwarrende situatie, somt Wegwijs
op wat er nou precies wel of niet valt onder een serviceabonnement.
Conclusie is dat er hierin een duidelijke rol voor de kritische
consument is weggelegd. Een abonnement kan zeker zin hebben, maar
zorg dat je weet waarvoor je betaalt.
Waar hoef je niet extra voor te betalen?
Een onderwerp dat veel stof doet opwaaien is het feit of je nou al
wel of niet betaald hebt voor een bepaald advies. Stel: je sloot 7
jaar geleden een hypotheek af en betaalde hiervoor € 2.500 aan
afsluitprovisie aan je hypotheekadviseur. Daarvoor 'regelde' deze
adviseur dat je een geldlening kreeg en wellicht adviseerde hij je
ook nog over een verzekering tegen de financiële gevolgen van
arbeidsongeschiktheid of overlijden van jou of je partner. Maar heb
je nu nog 'recht' op vervolgadvies?
Volgens Adfiz, de brancheorganisatie van financieel adviseurs, zal
een adviseur, na het aanvankelijke advies, de volgende handelingen
nog voor je verrichten. Hiervoor hoef je dus niets extra's te
betalen:
- je informeren als er iets verandert aan de producten die geadviseerd zijn
- je informeren als er wettelijk iets verandert dat invloed heeft op jouw financiële product
- je vragen beantwoorden over je aanvankelijke advies
- eventuele wijzigingen bij jou als klant doorgeven aan de aanbieder van het product
- aanspraak maken op één van de producten waarvoor je betaald hebt, zoals bijvoorbeeld één van je verzekeringen.
Wat zit er in zo'n serviceabonnement?
Wat er in je abonnement zit, kan heel divers zijn. Het is maar net
hoe de adviseur zijn abonnement indeelt. Sommigen maken een lijstje
met concrete punten. Hoe meer punten, hoe duurder het abonnement.
Andere adviseurs maken een uitvoerige omschrijving met wat ze voor
je doen en maken de uitleg juist wat vager. Het is aan jou om klant
om duidelijkheid te vragen. Vraag aan je adviseur of de voor jou
belangrijke zaken onderdeel vormen van het advies, vraag wat los
advies zou kosten en vraag tot slot hoeveel adviesuren je in totaal
(ongeveer) terugkrijgt.
Bekijk ten slotte kritisch de inhoud van het abonnement. Onder
andere de volgende zaken kunnen hierin voorkomen:
- Informeren of er iets is veranderd in je persoonlijke situatie
- Kijken naar fiscale consequenties van je financiële keuzes
- Adviseren wat je het beste met je (spaar)geld kunt doen. Doorgaan met sparen, beleggen, aflossen op je woning of storten in een kapitaalverzekering voor je woning of je pensioen?
- Bekijken of je pensioensituatie nog wel aansluit bij jouw wensen
- Adviseren of het slim / tijd is om te kijken naar je eigen hypotheeksituatie, bijvoorbeeld omdat je over een paar jaar moet oversluiten, omdat je meer wilt aflossen of omdat je gezinssituatie alsmede gezinslasten zijn veranderd
- Onderzoeken of je verzekeringspakket nog aansluit bij je wensen
- Onderzoeken of je verzekeringen niet ergens anders voordeliger ondergebracht kunnen worden tegen ongeveer dezelfde voorwaarden
- Bekijken of er belastingvoordelen te behalen zijn in jouw situatie
- Onderzoeken of jouw financiële risico's bij overlijden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid voldoende zijn afgedekt
Een goede adviseur zorgt dat bovenstaande zaken regelmatig
worden opgepakt, bij voorkeur elk jaar of zeker eens per twee
jaar.
Je kunt altijd besluiten om niet in te gaan op het
serviceabonnement en geen tussentijds advies te ontvangen. Doe dit
met name als je je eigen financiële situatie goed in kaart hebt en
weet welke invloed wijzigingen in jouw persoonlijke situatie hebben
op je maandelijkse lasten. Ben je niet geheel zeker, kies dan voor
een serviceabonnement. Je blijft hierdoor financieel up-to-date.
Dit kost in sommige gevallen niet meer dan een tientje per
maand.