De belangrijkste tips voor een veilige sneeuwvakantie
Winterbanden wel of niet verplicht?

Komend weekend is het zo ver: de grote trektocht naar de Alpenlanden gaat weer van start. De ANWB voorspelt topdrukte onderweg naar de sneeuw en ook de Balkan en Scandinavië verwelkomen weer vliegtuigen vol Nederlanders. Heerlijk, zo'n week in de sneeuw. Maar vaak dient zich ook veel blessures en ander ongemak aan. Hoe ga je goed voorbereid de sneeuw tegemoet?
Een vakantie naar de sneeuw vereist wat meer voorbereiding dan
de gemiddelde strandvakantie. Tijdens een weekje wintersport kom je
als nuchtere Hollander van alles tegen waar je thuis zelden mee te
maken krijgt. Ook al hebben we in de afgelopen tijd genoeg te maken
gehad met gladheid.
Winterbanden zijn een must
Vertrek je met eigen vervoer naar de sneeuw? Let dan op dat je
auto (of de huurauto) in orde is. Een rit naar de sneeuw vereist
winterbanden, je hebt dan een betere grip en een kortere remweg.
Winterbanden zijn veelal verplicht (Duitsland, Oostenrijk,
Zwitserland, Slovenië, Scandinavië) of verplicht afhankelijk van
bewegwijzering (Frankrijk, Tsjechië, Italië). In sommige landen
worden ook eisen gesteld aan de profieldiepte van je banden
(Oostenrijk 3mm, Slovenië 3mm, Tsjechië 4mm).
Daarnaast ben je in de meeste sneeuwgebieden verplicht om
sneeuwkettingen bij je te hebben, als aanvulling op de
winterbanden. Die kettingen gebruik je alleen voor de ijzige of
besneeuwde binnendoorweggetjes of in de bergen. Het rijdt uiterst
oncomfortabel en de montage is geen fijn werk, maar je bent wél
verzekerd van veel meer grip dan met enkel een winterband. Zo maak
je ook op ijzige wegen of hellingen nog enige kans op macht over
het stuur. Zijn sneeuwkettingen verplicht, dan wordt dat met borden
langs de weg aangegeven.
Zorg voor goed materiaal
Een inkoppertje, maar helaas voor veel wintersporters nog geen
standaard: zorg voor goede bescherming. Met één goede helm loop je
30 tot 55% minder kans op hoofd- en hersenletsel. En laat dat
nou net een van de meest voorkomende blessures zijn. Ook pols- en
rugbeschermers zijn geen overbodige luxe.
De kosten vallen overigens mee: een helm kost € 10 tot € 200. Let
je op het Europees keurmerk (EN1077, en ook EN1080 voor kinderen),
dan is de helm veilig. Een duurdere helm is niet persé veiliger,
vaak wel comfortabeler. En huren kan natuurlijk ook. Het dragen van
een helm is voor volwassenen overigens geen verplichting. In
Oostenrijk zijn kinderen tot 15 jaar wettelijk verplicht op de
piste een helm te dragen, evenals kinderen tot 14 jaar in Italië.
Geef je hier geen gehoor aan, dan kan dat gevolgen hebben voor
aansprakelijkheid bij een botsing.
Ga voor een reisverzekering met
wintersportdekking
We schreven er eerder al over: zo'n 14% van de wintersporters
heeft
wel een reisverzekering, maar geen wintersportdekking. Zonde,
want voor een paar euro extra loop je betrekkelijk minder risico.
Op jaarbasis kost wintersportdekking als aanvulling op de
doorlopende reisverzekering je ongeveer vijftien euro extra.
Wat krijg je daar voor terug? Denk bijvoorbeeld aan vergoeding van
lokale medische kosten en beschadiging, verlies of diefstal van je
wintersportuitrusting. De precieze voorwaarden verschillen per
aanbieder, maar een goede reis- en annuleringsverzekering met
wintersportdekking dekt ook kosten voor eventueel vervoer terug
naar huis en vergoedt niet-genoten vakantiedagen door
blessures.
Wintersport is bij uitstek een dure reis, maar besparen op
veiligheid is geen verstandige keuze. Wil je geen onnodig risico
nemen, kijk dan voor vertrek nog even naar de reisverzekering. Wil
je meer weten, vul dan onderstaande informatiekaart
in.
Meer weten of persoonlijk advies?
Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Bedankt voor je interesse, het formulier is verzonden
- Je ontvangt een e-mail ter bevestiging
- We nemen je vraag / verzoek om informatie snel in behandeling
- Afhankelijk van je vraag komt de reactie via Wegwijs of een externe specialist