Nieuws

Wie betalen de meeste autopremie: jongeren of ouderen?

Bond hitst senioren op met autoverzekering

vrijdag 14 december 2012
Wie betalen de meeste autopremie: jongeren of ouderen?

De Consumentenbond is boos. Boos op verzekeraars die arme senioren van de een op de andere dag meer geld vragen om hun auto te verzekeren. "Onaanvaardbaar", vindt directeur Bart Combee. Volgens hem is het oneerlijk om ouderen bij voorbaat al een hogere premie te rekenen alleen omdat ze een leeftijdsgrens passeren. Combee pleit er voor om slechts de mensen die daadwerkelijk schade rijden meer geld te laten betalen. Dat zou volgens hem goed kunnen via de bonus-malus ladder, die nu al gebruikelijk is bij de autoverzekering. Schade betekent dan een terugval op de ladder die bepaalt hoeveel korting de verzekerde krijgt op de premie. 

Deze discussie keert periodiek terug. De Consumentenbond warmt het onderwerp nog eens op in de gids van december. Nederland krijgt er jaarlijks meer 65-plussers bij, dus de bond mag haar applaus van de publieke opinie vast in ontvangst nemen. Het is opmerkelijk dat de Consumentenbond zich vanuit dit standpunt niet geroepen voelt om ook de jongeren te steunen in hun queeste voor lage premies. Eind november signaleerden twee vergelijkingssites dat jongeren onder de 25 volgend jaar verhoudingsgewijs nog meer premie gaan betalen. Dat komt omdat jongeren onervaren automobilisten zijn. Roekeloos bovendien.

Premiestijging verklaarbaar
Die differentiatie in premie is logisch. In de wereld van verzekeringen geldt de volgende wet: je bent niet wie je bent, maar wat men voorspelt dat je gaat worden. Wat bedoelen we hiermee? Het volgende: als beginnend bestuurder heb je nog geen enkele schade gereden. Jouw rijgedrag wordt echter gelijkgesteld aan dat van je leeftijdgenoten. Hoe brachten zij het er tot nu toe vanaf? Uit onderzoek blijkt dat jongeren van 18 tot 23 jaar gemiddeld 4,1 keer meer schade maken dan de gemiddelde automobilist. 

Diezelfde afweging geldt voor ouderen. Hoewel iemand wellicht al twintig jaar schadevrij rijdt,  neemt de kans op schade toe als naarmate de leeftijd stijgt. De oudere bestuurders die hem voorgingen lieten dit al zien: een 65-plusser rijdt gemiddeld 2,2 keer meer schade dan 'de gemiddelde bestuurder'. Een hogere premie is daardoor gerechtvaardigd.

Ben je halverwege de dertig, dan is de kans op schade het kleinst. Reden voor verzekeraars om klanten van pakweg 30 tot 50 jaar juist extra korting te bieden.

Geen spaarpot
Een veelgehoord argument is dat men jarenlang premie heeft betaald en nooit iets heeft geclaimd. Een argument dat men bij de zorgverzekering ook vaak hoort. Wat is er dan met al die premie gebeurd? Het antwoord: betaalde premie is geen spaarpot. Er is jarenlang een risico geweest, dat risico is verzekerd geweest en dat heeft iets gekost. Omdat leeftijdsgenoten jarenlang heel keurig hebben gereden, kon die premie heel laag zijn. Als de leeftijdsgenoten laten zien dat met de leeftijd ook de schades toenemen, dan moet ook de premie wat omhoog. Zou Bart Combee ook voorstander zijn om jongeren een voordelige premie te rekenen en hen pas meer te laten betalen na schade? Nee, zo zit het systeem nu eenmaal niet in elkaar. Jongeren betalen altijd veel.

Niettemin zijn er altijd mogelijkheden om een gunstiger premie te bedingen. De autoverzekering neemt meestal een forse hap uit de maandelijkse kosten voor de verzekeringen. Maar door bijvoorbeeld ook de woonhuis-, reis- en aansprakelijkheidsverzekering bij de autoverzekeraar onder te brengen, geef je de verzekeraar reden om de scherpe randjes van de autopremie af te vijlen. Een assurantie-adviseur kan individueel berekenen wat de mogelijkheden zijn.

Meer weten of persoonlijk advies?

Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.

Vink alsjeblieft minstens één onderwerp aan


 ,  
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?


Bedankt voor je interesse, het formulier is verzonden

  1. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging
  2. We nemen je vraag / verzoek om informatie snel in behandeling
  3. Afhankelijk van je vraag komt de reactie via Wegwijs of een externe specialist
Voor een optimale gebruikservaring maakt Wegwijs.nl gebruik van Cookies. Accepteren Meer informatie