Premie stijgt bij veel verzekeraars
Stijgingen bij Nationale Nederlanden, ASR, Allianz, Aegon en Delta Lloyd

Ooit was het de bekendste verzekeraar van Nederland: Nationale Nederlanden of eigenlijk, nationale nederlanden. Tegenwoordig met kleine letters. De verzekeraar genoot enorme bekendheid als hoofdsponsor van het Nederlands elftal. Voetballer Edgar Davids werd groots afgebeeld op de Delfse Poort: de blikvanger van de Rotterdamse skyline. Inmiddels is het tij gekeerd voor de dochterorganisatie van ING. Maar de verzekeraar staat niet op zichzelf. Ook ASR, Allianz, Aegon, Delta Lloyd en Klaverblad hebben de premies van hun verzekeringen flink verhoogd in 2012. Een goede reden om je verzekeringspakket eens door te lichten.
Wegwijs gaat lang niet altijd direct in op een premieverhoging bij een verzekeraar. Maar dit jaar was het aantal stijgingen opvallend. En de verhoging bij Nationale Nederlanden viel daarbij als meeste op. De verzekeraar behoort, uitzonderingen daargelaten, meestal niet tot één van de goedkopere partijen en met de aangekondigde verhoging zijn klanten elders simpelweg beter af. De Zeker Wonen Combinatie, een combinatie van de inboedel- en opstal/woonhuisverzekering, wordt maar liefst 21,1% duurder, de rechtsbijstandpolis gaat 13,4% omhoog, de aansprakelijkheidspremie stijgt met 11,2% en voor het verzekeren van de auto betaalt de klant 4,7% tot 7,3% meer.
De premieverhogingen worden doorgevoerd per 1 januari 2013. Klanten kunnen tot een maand na de bekendmaking van de verhoging (afgelopen weekend) hun verzekering opzeggen.
Vergelijken nuttig!
Bij de andere verzekeraars zijn de verhogingspercentages lager maar desondanks aanzienlijk. Voor alle eerder genoemde verzekeraars geldt: ben je klant, kijk dan eens om je heen naar een mogelijk voordeligere verzekeraar. Premie is bij een vergelijking veruit de belangrijkste factor, maar vergeet ook de dekking niet. Eén keer de dekkingen doorlopen is een vervelende klus, maar met een avondje lezen ben je er doorheen en kun je met een gerust hart de nieuwe verzekering afsluiten. De specifieke dekking is vooral belangrijk wanneer je auto, reis of huis ergens afwijkt van de standaard.
Welke dekking vraagt extra aandacht?
Heeft je auto een specifieke motor, een hoger gewicht, een automaat, een stoffen kap? Heb je zelf minder schadevrije jaren, woon je in een grote stad, heb je onlangs schade gehad? Let dan op. Bij huizen is de conditie van de woning een aandachtspunt. Je fundering, je dak, je kozijnen, je ruiten. Wat sluit de verzekeraar wel en niet uit? Bij de reisverzekering moet je opletten of langere reizen, wintersport, duiken of gebieden buiten Europa wel (voldoende) verzekerd zijn. Door de bank genomen: is er iets bijzonder te noemen aan je woning, auto of reis, dan moet je daaraan extra aandacht besteden bij het doorlezen van de voorwaarden.
Zelf vergelijken of uitbesteden?
Als je op zoek wil naar de laagste premie, dan kun je terecht bij internetvergelijkers. Helaas zijn de resultaten van deze vergelijkers steeds minder zuiver. Steeds vaker besluit een verzekeraar om de eigen premie niet bij een internetvergelijker op te nemen. Dit komt omdat internetvergelijkers huneigen regels bepalen en niet alle verzekeraars het daarmee eens zijn. Internetvergelijkers geven een aardig beeld van wat je kunt verwachten, maar geen volledig beeld. Bovendien is een eventueel advies nooit toegespitst op jouw persoonlijke situatie.
Een uitgebreide vergelijking via een onafhankelijke verzekeringsadviseur kan je wél die extra aandacht bieden. Dat is niet voor iedereen interessant en relevant. Maar ben je op zoek naar een vergelijking waar álle verzekeraars in meegenomen worden, of heb je simpelweg geen zin om zelf de voorwaarden in te duiken? Dan kan je voor een goede dekking tegen een scherpe premie terecht bij een adviseur. Voor een handmatige vergelijking of individueel advies kun je een verzoek achterlaten via onderstaande kaart.
Meer weten of persoonlijk advies?
Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Bedankt voor je interesse, het formulier is verzonden
- Je ontvangt een e-mail ter bevestiging
- We nemen je vraag / verzoek om informatie snel in behandeling
- Afhankelijk van je vraag komt de reactie via Wegwijs of een externe specialist