Niet eens met de schadevergoeding. En dan?
Het werk van een contra-expert

Nederlandse verzekeraars worden steeds sneller in het afwikkelen van schades. Afhandelprocessen worden geautomatiseerd en samenwerkingsverbanden tussen schadeherstellers en verzekeraars hebben er voor gezorgd dat veel administratieve handelingen niet meer door de klant zelf gedaan hoeven worden. In die grote draaiende molen kan het natuurlijk altijd gebeuren dat er iets misgaat. Bijvoorbeeld als de klant en de verzekeraar het niet eens kunnen worden over het schadebedrag. Wat moet je dan doen?
Wie een iPad laat vallen, weet waar hij aan toe is. Als het glas gebroken is, kost dat ongeveer 200 euro om het te vervangen. Een dergelijke schade komt zo vaak voor dat de afhandeling voor verzekeraars een razendsnelle routinekwestie is. Anders wordt het als een kunstobject gestolen wordt, een stuk antiek beschadigd raakt of als een reparateur een bijzondere auto total loss verklaart. Bij dergelijke schades komt altijd een schade-expert langs; een deskundige die in eerste instantie wordt gestuurd door de verzekeraar. Hij of zijn moet uiteindelijk een schadebedrag vaststellen.
Drie experts
Als een klant het niet eens is met die vaststelling van het schadebedrag, kan dat altijd rechtstreeks bij de expert worden aangekaart. Komen de klant en de expert er niet uit, dan heeft de klant het recht om naar eigen keuze een tweede expert in te schakelen. De tweede expert zal ook een rapport opstellen en dat bespreken met de expert die werd ingehuurd door de verzekeraar. Komen ze er samen dan nog niet uit, dan kiezen expert één en twee samen een derde schade-expert uit die het definitieve oordeel zal vellen. De uitspraak van de derde expert is in dat geval bindend, en de hoogte van zijn vaststelling moet altijd ergens tussen de schadeberekeningen van expert één en twee liggen.
Wie zal dat betalen?
In de meeste polisvoorwaarden staat exact beschreven welke partij de contra-expert betaalt. Bijna alle woonhuisverzekeringen geven de klant het recht om op kosten van de verzekeraar een tweede expert in te schakelen. De andere polissen die dit artikel niet kennen, hebben meestal als procedure dat de contra-expert voor rekening van de klant is en de derde expert door beide partijen samen wordt betaald. Als de derde expert helemaal in het voordeel van de klant oordeelt, dan betaalt de verzekeraar de kosten van alledrie de deskundigen.
Het komt maar heel zelden voor dat er een contra-expert ingeschakeld moet worden. Mocht het onverhoopt wel nodig zijn, is het altijd verstandig om eerst contact op te nemen met de eigen verzekeringsadviseur. De adviseur kan goed inschatten of een uitkering redelijk is en of het verstandig is om een eigen expert in te schakelen. Bovendien houdt een adviseur altijd een vinger aan de pols bij de verdere afwikkeling van de schade en zorgt dat het dossier niet onder in een la bij de verzekeraar beland.