Drie keer meer schade na nieuwe iPhone
Fraudepreventie wordt scherper

De prijs van een nieuwe smartphone ligt tegenwoordig vaak hoger dan een gemiddelde laptop. En dat terwijl een laptop gemiddeld vier jaar meegaat, en mensen hun telefoons vaak na twee jaar of soms zelfs al na één jaar weer vervangen voor een nieuwer model. Verzekeraars merken dat. Hoewel de bedrijven normaal gesproken niet scheutig zijn met dit soort informatie, publiceerde een internetverzekeraar Zelf.nl de cijfers: de introductie van een nieuwe iPhone zorgt voor 300 procent meer geclaimde iPhones dan normaal.
Verzekeren is een vertrouwenszaak. Een klant moet er op kunnen vertrouwen dat de verzekeraar een claim netjes afhandelt op basis van wat er gebeurd is, en de verzekeraar moet er op kunnen vertrouwen dat het verhaal van een klant klopt. Meestal gaat dat goed, maar in het geval van de iPhones is dat hoogst twijfelachtig. Drie keer meer schades dan normaal kan amper toeval meer zijn. Onware claims zijn een doorn in het oog voor verzekeraars en voor klanten die te goeder trouw zijn. Meer schade zorgt op termijn voor een hogere premie.
Behouden schatting
De inschatting van drie keer meer schades is wellicht nog wat conservatief. De meting vond plaats in de aanloop naar de introductie in de Verenigde Staten. Dat was een paar weken voordat het nieuwe model in Nederland verkrijgbaar was. Het is aannemelijk dat nu de telefoon ook hier verkrijgbaar is, de cijfers nog verder opgelopen zijn. Niet voor niets zijn meerdere verzekeraars extra alert geworden op iPhone schades. Behalve bij de internetverzekeraar worden er amper uitspraken over gedaan, maar in verzekeringskringen is het bekend dat het aantal onderzoeken en nacontroles fors is opgeschroefd.
Sowieso wantrouwend?
De publicatie van Zelf.nl is misschien niet zo sympathiek naar hun eigen klanten toe. Tussen een aantal onware claims zijn er altijd voldoende schadegevallen die niet opzettelijk zijn veroorzaakt. Je zou verkeerd kunnen opvatten dat Zelf.nl bij voorbaat wantrouwend tegenover een claim staat. Hoewel dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn, is het bericht als een waarschuwing wellicht wel terecht. Een onware opgave bij de verzekering wordt vaak gezien als een onschuldig leugentje om bestwil, maar de gevolgen kunnen jarenlang doorwerken.
Een bewezen fraudezaak leidt in bijna alle gevallen tot opzegging van de polis. De klant die de fraude pleegde wordt daarbij voor een vooraf vastgestelde periode aangemeld in een centrale databank. Een nieuwe verzekering afsluiten is vanaf dan alleen nog mogelijk bij Rialto, een speciale verzekeraar voor 'moeilijk verzekerbaren'. De premie is bij Rialto fors hoger en de voorwaarden zijn een stuk strenger dan bij reguliere partijen. In zware gevallen wordt ook aangifte gedaan bij de politie. De kosten van een nieuwe iPhone wegen niet op tegen problemen bij een vastgestelde fraude.