Schadebedrijven vechten om brokkenpiloot
Autoherstel wordt steeds goedkoper

Een kapotte bumper vervangen of een kras op het portier wegwerken: het wordt allemaal goedkoper. Autoschadeherstellers hebben steeds minder te doen en vechten om de gunst van de brokkenpiloot. Branchevereniging FOCWA wijt het tekort aan schade aan steeds verder geavanceerde auto's. Parkeersensoren, camera's voor het achteruitrijden, automatisch inklappende zijspiegels, allemaal technologische snufjes die de monteurs hoofdpijn bezorgen. Verzekeraars gebruiken de concurrentiestrijd bovendien om nog lagere prijzen te bedingen bij de schadeherstellers. Dat gaat ten koste van de kwaliteit, meent FOCWA.
FOCWA-voorzitter Frits Huffnagel signaleert ook andere ontwikkelingen die het de schadeherstellers moeilijk maken. Bijvoorbeeld de trend van de kleiner wordende auto's. De schades van deze auto's zijn minder omvangrijk, goedkoper in onderdelen en de auto's worden sneller total loss verklaard, waardoor de hersteller er helemaal niet meer aan te pas komt. Maar het grootste probleem van dit moment zijn volgens Huffnagel toch vooral de verzekeraars. Er wordt onderhandeld met het mes op tafel.
Schadeherstellers uitgeknepen citroen?
"Verzekeraars moeten eens beseffen dat de citroen een keer uitgeknepen is", zegt Huffnagel in een interview met Autoweek. "Indien ze met de autoschadebedrijven zo scherp onderhandelen dat het ten koste gaat van de kwaliteit, worden reparaties minder goed uitgevoerd en gaan auto's onveiliger de straat weer op, met het risico op meer schade en zelfs letselschade." Een ongekende noodkreet van een branchevoorzitter die zijn leden ziet worstelen met de omstandigheden.
Achmea niet onder de indruk
De oud-VVD wethouder Huffnagel onderschat hier helaas de kracht van de marktwerking. Van Achmea kreeg hij woensdag het deksel op de neus. De verzekeringskoepel riep hem op om zo snel mogelijk duidelijk te maken welke van de FOCWA-leden niet meer aan de kwaliteitsnormen kan voldoen. Punt gemaakt. Achmea benadrukt daarbij dat ze de kwaliteit van schadeherstel en klantgerichte benadering intensief zal blijven controleren. "De overcapaciteit mag niet voor rekening komen van klanten en verzekeraars", aldus een woordvoerder van de verzekeraar.
Autoschades zijn met afstand de duurste kostenpost van schadeverzekeraars. Dagelijks wordt er ongeveer 8 miljoen euro uitgegeven aan autoschadeherstel. Let wel: dagelijks. Zelfs een minimale korting per schade levert de verzekeraars dus veel geld op. Het is niet voor niets dat verzekeraars graag willen dat hun klanten hun auto's laten herstellen bij gecontracteerde bedrijven. De korting krijgen de klanten weer terug in de vorm van een verminderd eigen risico of een gratis leenauto gedurende het herstel. Bel dus bij schade altijd eerst je verzekeraar voor je een herstelbedrijf opzoekt, want het kan je veel geld schelen.