Reisverzekering heeft geen moeite meer met dure telefoons
Even kwetsbaar als onmisbaar: smartphones

De introductie van de iPhone in 2007 veranderde de manier waarop mensen met mobiele telefonie omgingen. Touchscreens werden de norm en mobiel internet raakte eindelijk ingeburgerd. Voor verzekeraars werd het een hoofdpijndossier. Smartphones zijn met hun grote glazen schermen uitermate kwetsbaar. Daarnaast hebben de apparaten ook nog een enorme aantrekkingskracht op dieven. Deze dure apparatuur meenemen in het vliegtuig, auto of camper is een risico. Kun je maar beter die goedkope telefoon van een paar jaar geleden gebruiken in het buitenland, of geeft de reisverzekering voldoende dekking als er iets mee gebeurt?
Reisverzekeraars hebben maximumbedragen opgenomen in de polisvoorwaarden. Voor mobiele apparatuur varieert dat maximumbedrag per verzekeraar, meestal ongeveer 250 euro met uitschieters omhoog (ASR) en omlaag (Centraal Beheer). Een vergoeding van 250 euro is vaak ontoereikend als de telefoon niet meer te herstellen is of gestolen. Omdat op reis het risico op schade veel groter is dan in het dagelijks gebruik, leidde dat regelmatig tot frictie tussen verzekeraars en klanten. De bagage waarvan men dacht dat deze goed verzekerd was, betaalt maar een fractie van de waarde van de telefoon.
Repareren bij fabrikant duur
Ruim vijf jaar na de introductie van de smartphone wordt repareren echter steeds gebruikelijker. Een gebarsten scherm, een kapotte luidspreker of zelfs waterschade zijn in veel gevallen nog voor een redelijk bedrag te herstellen. Vreemd genoeg zijn fabrikanten zelf heel terughoudend in het repareren van hun eigen producten, maar onafhankelijke bedrijven zijn zeer bedreven in het maken van kapotte smartphones. Ze gebruiken originele onderdelen en zijn meestal ook veel voordeliger dan de fabrikant. Het scherm van een iPhone 4s vervangen kost rechtstreeks bij Apple 210 euro, terwijl de meeste herstellers 120 euro in rekening brengen.
Verzekeraar ASR was in oktober de eerste maatschappij die alle smartphone-schades liet beoordelen door geselecteerde reparateurs, in plaats van blind te varen op het oordeel van de fabrikant. Ruim de helft van alle schades bleek te herstellen. Sinds ongeveer een jaar zijn de maximeringen in de polis dus weer toereikend voor de meeste schades.
Voorzichtigheid zeer belangrijk
Is een smartphone gestolen dan blijft het nog steeds een ander verhaal. Het beste is uiteraard om te proberen een diefstal te voorkomen. Ook verzekeraars gaan er namelijk vanuit dat hun klanten een zeer hoge voorzichtigheid in acht nemen. Dat houdt in dat kostbare zaken - waar ook smartphones toe behoren - altijd op het lijf gedragen moeten worden of in het zicht moeten blijven. Hang dus bijvoorbeeld nooit je tas over de stoelleuning heen wanneer je op een terras zit. De meeste verzekeraars wijzen de schade af als de telefoon uit de tas wordt gestolen of als de tas in het geheel weg is.
Schade aan tabletcomputers op reis is minder problematisch dan smartphones. Computerapparatuur heeft namelijk altijd al een veel hogere maximumvergoeding dan smartphones. Bij zo goed als alle verzekeraars is de maximumvergoeding toereikend om de aanschafwaarde van de meest gangbare tablets te kunnen vergoeden.