Reisbureau failliet, vakantiegeld verloren?
Meer reisorganisaties in de problemen

''Op 11 juli 2012 heeft Arcadia Reizen BV te Alkmaar financieel onvermogen bij SGR aangemeld.'' Op de website van De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) staan meer van dit soort meldingen. De stichting staat garant voor het geld van vakantiegangers wanneer de reisorganisatie failliet gaat. SGR-directeur Erik Jan Reuver waarschuwt in de media voor een toenemend aantal reisaanbieders met financiële problemen. Maar wanneer krijgt u eigenlijk uw geld terug van de stichting en wat zijn de voorwaarden?
De belangrijkste voorwaarde voor aanspraak op het garantiefonds is dat een reisbureau aangesloten dient te zijn bij de SGR. Reisorganisaties betalen periodieke kosten voor de aansluiting. Deze kosten zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie.
Voorbereiding: doe de check
Wie bijvoorbeeld een vakantie naar de zon boekt, wat gezien het weer in Nederland te overwegen valt, kan hiervoor terecht bij een groot aantal internetaanbieders. Zeker bij deze digitale partijen kan het geen kwaad om na te gaan of er sprake is van een SGR-aansluiting. Dit kan op de website van de SGR.
Het is belangrijk om voor het boeken te controleren of de garantie geldt. Zodra de SGR een melding op haar site heeft geplaatst, vervalt namelijk de garantie voor reizen die na dit moment geboekt en betaald zijn. Op het moment dat het in de media komt, of de aanbieder het zelf communiceert, kan het dus al te laat zijn.
45,5 miljoen euro uitgekeerd aan vakantiegangers
Sinds de oprichting in 1983 heeft het fonds 45,5 miljoen euro uitgekeerd aan gedupeerde vakantiegangers. Een fors bedrag dat echter meevalt wanneer je bedenkt dat het fonds jaarlijks voor 4,5 miljoen euro aan vakantiegeld garandeert. Vorig jaar kwamen tien partijen in financiële problemen, waardoor de SGR € 540.895 uitkeerde. In de eerste helft van dit jaar waren het er tot nu toe vijf. De verwachting van de SGR is dat door de crisis het aantal toe zal nemen. Het zijn overigens niet altijd de kleinere aanbieders die last hebben van zuinige consumenten. Ook bijvoorbeeld Thomas Cook, met een historie van 170 jaar en 30.000 werknemers, moest onlangs lening aangaan om niet in de problemen te komen.
Vergoeding geldt alleen voor de reis zelf
Gedupeerde vakantiegangers kunnen een beroep op de stichting doen voor de directe kosten die ze hebben gemaakt. De belangrijkste zaken zijn overnachtingen en het vervoer naar de bestemming. Indirecte kosten als een reisverzekeringen, de aanvraag van visa of inentingen vallen niet onder de garantie.
De SGR kan volgens haar eigen voorwaarden ook besluiten om niet de kosten te vergoeden maar te kiezen voor een uitkering in natura. Kortom, de reis wordt dan bij een andere aanbieder alsnog geregeld door de stichting. Sowieso zal dit gebeuren op het moment dat al is begonnen met de reis en er acute problemen zijn bij de aanbieder in kwestie.
Het komt niet dagelijks voor dat een reisbureau omvalt. De kans dat het gebeurt terwijl je net een reis boekt is dan ook klein. Toch, hoe klein de kans ook is, het zal je maar gebeuren dat het vakantiegeld naar de schuldeisers van het reisbureau gaat en de vakantie naar de zon in het Nederlandse water valt. Om dat te voorkomen is het controleren van de SGR-aansluiting een kleine moeite.