Reisverzekering niet meer beschikbaar via internet
Verzekeringen via adviseur?

Nagenoeg alles is te koop op of via het internet. De vliegtickets bestel je online, de via het web bestelde koelkast wordt netjes thuisbezorgd en ook verzekeringen sluit je vanuit de luie stoel. Toch kent ook de verkoop van producten en diensten via internet grenzen. Bijvoorbeeld op het gebied van service. Met de kapotte telefoon terug naar de winkel is nog altijd te verkiezen boven het heen en weer sturen van het apparaat. Ook op verzekeringsgebied is internet niet zaligmakend, zo merkte verzekeraar de Europeesche. De verzekeringsmaatschapij gooit het roer volledig om en stopt met het aanbieden van verzekeringen via internet.
De Europeesche laat de verkoop van haar verzekeringen, waaronder reis- en annuleringsverzekeringen, motor- en caravanverzekering, alleen nog over aan adviseurs. Hieronder verstaat de Europeesche zowel reisorganisaties, als verenigingen en verzekeringsadviseurs.
Intermediair staat dichterbij de klant
Wie over enige tijd de website van de Europeesche bezoekt, wordt voor de verzekering dus doorverwezen naar de website van een ander. Op het eerste gezicht een opmerkelijke stap van de verzekeraar. Klaske Woolthuis, woordvoerder van de Europeesche verklaart de strategie. ''Intermediairs, zoals reisorganisaties en verzekeringskantoren, kennen hun klant persoonlijk. Ze weten precies welke verzekering aansluit bij de persoonlijke situatie.'' Ze voegt eraan toe dat dit ook bij een reis- of caravanverzekering van belang is, ondanks dat een dergelijke verzekering in hoofdlijnen hetzelfde nut heeft. Kortom, de ene reisverzekering is qua dekking en kwaliteit de andere niet.
Verzekering zelf centraal
Verzekeraars kunnen via een eigen website direct verzekeringen aan de man brengen, zonder dat zij hiervoor aan derden een verkoopcommissie betalen. Echter, ook het ontwikkelen en actueel houden van een verkoopwebsite is een kostbare zaak. Daarnaast moet er reclame worden gemaakt voor de website om daarmee de verkoop te stimuleren. De Europeesche kiest ervoor om zich te concentreren op de verzekeringen zelf, en niet op de verkoop ervan. Of meer verzekeraars het voorbeeld zullen volgen, kon Woolthuis niet inschatten.
Reisverzekering via reisbureau niet populair
Een tussentijdse uitslag van de enquête op Wegwijs (aan de rechterzijde van dit scherm) geeft aan dat Wegwijs-lezers een reisverzekering bij voorkeur direct bij een verzekeraar (54 procent) afsluiten. Ook de financieel adviseur scoort met 27 procent goed. Opvallend is dat de reisorganisatie met vier procent onderaan de lijst staat. De enquête is nog niet gesloten, geef dan ook nog aan wat je eigen voorkeur is om een reisverzekering te sluiten!
Waar andere verzekeraars juist een fors marketingbudget spenderen op internet, zet De Europeesche hier de rem op. Voor de consument maakt het weinig verschil. Die is juist gebaat bij een verzekering die goed aansluit bij zijn of haar situatie. Meer informatie over een reisverzekering met juiste dekking is verkrijgbaar via het onderstaande formulier.
Meer weten of persoonlijk advies?
Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Bedankt voor je interesse, het formulier is verzonden
- Je ontvangt een e-mail ter bevestiging
- We nemen je vraag / verzoek om informatie snel in behandeling
- Afhankelijk van je vraag komt de reactie via Wegwijs of een externe specialist