U ziet het niet meer zitten
Leg de productie maar stil

"Consument ziet het somber in", kopten verschillende nieuwsberichten eerder deze week. Het CBS publiceerde nieuwe cijfers over het consumentenvertrouwen voor de maand mei. En wederom ziet u het weinig rooskleurig in, in de afgelopen vijf jaar was u zelfs nooit eerder zo somber gestemd. Maar waarom? En wat betekent dat lage consumentenvertrouwen nou eigenlijk?
Het consumentenvertrouwen is een combinatie van twee factoren:
hoe denkt u over de economie en hoe denkt u over uw eigen
financiële situatie? Het CBS gaat maandelijks bij duizend
huishoudens na hoe zij hier over denken en of ze op dit moment al
dan niet bereid zijn duurzame aankopen te doen. Vervolgens rollen
daar cijfers uit die gelden als bouwstenen voor voorspellingen over
de economie.
Consumentenvertrouwen en koopbereidheid zijn belangrijk voor onze
economie. Heeft u als consument het idee dat de economie de goede
kant op gaat, dan bent u geneigd om meer geld uit te geven.
Optimisme is dus goed voor de bestedingen en een onmisbare factor
in het aantrekken van de economie.
Niet eerder zo negatief
U bent zelden zo pessimistisch geweest als nu. Volgens de
puntentelling van het CBS is het consumentenvertrouwen gedaald naar
-38, een extreem lage score. In de afgelopen tien jaar zag u het
alleen begin dit jaar nog nét iets somberder in, met -39 punten in
maart. Vorige maand zag er iets positiever uit, met een stijging
naar -32 in april. En toch zit u deze maand weer zes punten
lager.
Uw sombere insteek wordt nog duidelijker wanneer we kijken naar de
verschillende onderdelen binnen het consumentenvertrouwen. Uw
koopbereidheid en het financiële vertrouwen in de eigen toekomst
daalden naar het laagste punt ooit. Dat is niet goed voor de
bestedingen: die oude laptop kan nog best een jaartje langer mee, u
koopt geen nieuwe maar een tweedehands auto en ook de
vakantieplannen worden wat gematigd. En omdat meer mensen zo
denken, is dat weer slecht voor het aantrekken van de
economie.
AAA-status op de tocht
Consumentvertrouwen en koopbereidheid, dat werkt heel ver
door. We zitten nu in het vierde achtereenvolgende kwartaal met
krimp, met dalende bestedingen door huishoudens als een van de
grootste oorzaken. "Wat verrassend is, is de daling in de groei van
consumentenbestedingen sinds het derde kwartaal van 2008, tot een
van de laagste niveaus in de eurozone", stelt econoom Jean-Michel
Six van kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P).
Op dit moment voorziet S&P dat onze economie in 2012
met 1% zal krimpen. Momenteel heeft Nederland nog een AAA-status
bij deze beoordelaar, het is maar de vraag hoe lang dat nog
duurt.