Hoe belangrijk is het weer voor de verzekering?
Sinds 2011 grote verschillen in caravanpolis

Het aantal autoschades is in de eerste drie maanden van 2012 met 3 procent gedaald. Dat blijkt uit berekeningen van branche-organisatie Focwa. De daling in het aantal schadegevallen is volgens het onderzoek voornamelijk te danken aan de relatief milde winter. Hoewel Nederland qua koude dicht tegen een Elfstedentocht aan zat, was er in verhouding met eerdere jaren vooral minder sneeuwval. Minder sneeuw betekent minder glijpartijen en dus minder schade. Hoeveel invloed heeft het weer op de schadeverzekeringen? Kan de vlag uit en de premie weer omlaag?
Weersomstandigheden zijn uitermate belangrijk voor verzekeraars.
Dat geldt voornamelijk voor twee verzekeringen: de polis voor
motorvoertuigen en die voor het woonhuis. Omdat winterbanden in
Nederland nog niet verplicht zijn, heeft sneeuwval en ijzel een
grote invloed op het aantal schades. Het knelpunt zit hem dan
vooral bij het parkeren. Op de openbare wegen is meestal voldoende
zout gestrooid, maar bij het inparkeren gaat het mis. Omdat niet
iedereen zo beschaafd is om
een briefje achter te laten bij beschadigde auto's, krijgt ook
het Waarborgfonds veel extra meldingen in de winter.
Huizen slecht bestand tegen hevige vorst
Op de woonhuisverzekering is sneeuwval veel minder van invloed.
Sneeuwdruk op daken kan weliswaar lekkage veroorzaken, maar dat
komt niet zo vaak voor dat het een significante kostenpost voor
verzekeraars is. Hevige vorst daarentegen is wel funest. De extreme
kou van begin februari zorgde voor veel kapotgevroren leidingen en
daken. Probleem bij kapotgevroren leidingen is de hoge schadelast
per geval. Om bij de leidingen in buitenmuren te komen, moet vaak
gebroken worden. Een kostbare aangelegenheid.
Bovendien zorgt een waterschade als gevolg van vorst vaak voor
veel gevolgschade. Denk aan vochtplekken op het plafond of kapot
stucwerk. Vorstschade aan het dak wordt veelal pas zichtbaar als de
vrieskou weer voorbij is. Daardoor is de kans groter dat het
probleem te laat opgemerkt wordt en veel extra schade kan
aanrichten Ter voorkoming van schade is het uiteraard
belangrijk om buitenkranen voor de winter invalt af te tappen.
Niet-ingemetselde waterleidingen in onverwarmde ruimtes kunnen
worden ingepakt met isolatiemateriaal. Daarbij is het verstandig om
de thermostaat ook 's nachts niet lager te zetten dan 16
graden.
Hagel kwelgeest in de zomer
Helaas voor de verzekeraars betekent de milde winter die achter
ons ligt niet direct dat de schadelast voor heel 2012 beperkt zal
blijven. Een groot risico dat nog voor de boeg ligt, zijn de
zomerse onweersbuien. Deze buien gaan vaak gepaard met hagel. Omdat
het herstellen van hagelschade een zeer tijdrovend proces is,
behoort deze vorm van schade tot de duurste vorm van
weergerelateerde schades. Bovendien blijkt uit cijfers van het KNMI
dat het aantal zware zomerse buien de afgelopen tien jaar fors is
toegenomen.
Niet alleen auto's hebben veel van hagel te verduren. Ook
caravans zijn zeer kwetsbaar voor deze vorm van neerslag. Vanwege
het stijgende aantal zomerse hagelbuien besloten vorig jaar
meerdere caravanverzekeraars hun polissen aan te passen. Sommigen
verhoogden hun premie tot 15 procent. Andere verzekeraars haalden
hagelschade uit de standaarddekking of verdubbelden het eigen
risico bij hagelschade. Het is daarom ook bij caravanverzekeringen
belangrijk de dekking goed af te zetten tegen de premie. Sinds 2011
zijn de verschillen alleen maar groter geworden.