ASR valt door de mand met MultiZeker polis
Alleen klant mag hogere dekking aankaarten

De Utrechtse verzekeraar ASR ontwikkelde twee jaar geleden de MultiZeker polis. Een verzekering die haar klanten altijd de beste dekking garandeert. Als een andere verzekeraar toch een betere dekking heeft voor hetzelfde voorval of dezelfde schade, dan past ASR de dekking automatisch aan. Althans, zo luidde de reclamebelofte. Als puntje bij paaltje komt, dan is ASR echter oostindisch doof. Ondanks dat de Rotterdammers er van op de hoogte zijn dat andere verzekeraars over een betere dekking beschikken, zien zij geen enkele reden de voorwaarden aan te passen.
Voor sommige schadegevallen hanteren verzekeraars maximumvergoedingen. Voor schade die tijdens de het verblijf in een vakantiewoning is veroorzaakt bijvoorbeeld. In dat maximeren is de ene verzekeraar ruimhartiger dan de andere. Wegwijs vergelijkt regelmatig deze maximumvergoedingen van de verschillende verzekeraars in Nederland en zet ze onder elkaar. Als de bewering van ASR klopt, dan zou de MultiZeker polis in alle gevallen bovenaan de lijst met hoogste vergoedingen eindigen.
Sporters in vakantiehuisjes opgepast!
Twee keer kwam Wegwijs een dekking tegen waar ASR niet de hoogste vergoeding in huis heeft. Bij gestolen of beschadigde sportuitrustingen worden ze afgetroefd door Ohra en Allianz. Bij schade aan een gehuurd vakantiehuisje moeten de Rotterdammers wederom Ohra, maar ook Delta Lloyd en Aegon voor laten gaan. Uiteraard kan het gebeuren dat ASR dit niet heeft opgemerkt, ondanks dat ASR vlak na de lancering schriftelijk aangaf periodiek op zoek te gaan naar de hoogste dekkingen. Maar wat blijkt: zelfs als ASR op de hoogte is dat hun klanten bij een andere verzekeraar meer vergoed zouden krijgen, wordt de dekking niet aangepast
ASR oostindisch doof
Vergis je niet, de bedragen waar het om gaat zijn substantieel. Het verschil in maximumvergoeding voor schade aan vakantiehuisjes bedraagt 750 euro en voor de sportartikelen gaat het om 1.250 euro. Wegwijs is niet te beroerd om de klanten van ASR te helpen om te krijgen waar ze recht op hebben, dus hebben wij de hiaten in de dekking doorgegeven aan de verzekeraar. ASR kan dan netjes de voorwaarden aanpassen.
Maar zo werkt het niet. Een woordvoerder van de verzekeraar gaf in eerste instantie aan dat de ene schade de andere niet is en er zonder concrete schade niet vastgesteld kan worden of er daadwerkelijk een andere verzekeraar met een betere dekking is. Goed. Een simpel concreet voorbeeld dus, zoals in het vergelijkende artikel is omschreven. Iemand loopt in een vakantiehuisje tegen het televisiemeubel aan en de flatscreen valt stuk op de grond. Schade: 1.250 euro. ASR betaalt 500 euro, terwijl een klant van Delta Lloyd het volledige bedrag vergoed krijgt.
Na enig overleg volgde de oplossing van ASR: alleen klanten mogen aangeven dat ze een betere dekking gevonden hebben, en pas op het moment dat er daadwerkelijk schade is. Dus de toezegging dat ASR zelf periodiek op zoek gaat naar de beste dekking is dus niet waar? Volgens de woordvoerder is dat slechts een verschil in interpretatie. Heeft u schade en krijgt u van ASR niet alles vergoed? Vraag uw assurantie-adviseur om goed na te gaan of er geen betere dekkingen zijn. Garantie of niet, op de voorwaarden van ASR kun je niet blind vertrouwen.