"Duur hè, die benzine!"
Gaan we in 2012 allemaal hybride?

De benzineprijzen blijven maar
stijgen en het ziet er niet naar uit dat die tendens nog doorbroken
wordt. Met de twijfelachtige eer van duurste benzineland ter
wereld, stevenen we langzaam maar zeker af op de € 2 - grens. Maar
hoe erg is het dat de benzine in ons land zo duur
is?
Vijf jaar geleden was het ongehoord dat de prijs voor een liter
Euro95 de 'magische grens' van € 1,50 zou overschrijden. Toen dat
in mei 2007 gebeurde, vonden we autorijden dan ook écht te duur
worden. Nu, vijf jaar later, zouden we staan te juichen bij
eenzelfde benzineprijs. Op dit moment kost een liter Euro95 aan de
pomp € 1,83.
Autorijden in vijf jaar met 30 euro per maand
gestegen
In bijna vijf jaar tijd is de benzineprijs met 33 cent gestegen.
Als je dit vertaalt naar het (privé-)rijgedrag van de gemiddelde
Nederlander, blijken we daardoor elke maand ongeveer 30 euro meer
kwijt te zijn. Laten we ter illustratie een van de meest verkochte
auto's als voorbeeld nemen: een Opel Astra 1.6. Met een gemiddeld
verbruik van 1:14 en op jaarbasis 15.000 afgelegde kilometers ben
je met de huidige benzineprijzen jaarlijks ongeveer € 1.960 kwijt
aan brandstof. Wanneer je dat afzet tegen de benzineprijzen van
vijf jaar geleden, kost het totaal aan volle tanks je € 353 meer
per jaar, ofwel bijna € 30 per maand.
Gevoelsmatig lijkt dit een hoop. Deels omdat we weten dat ongeveer
tweederde van de verkoopprijs van een liter Euro95 bestaat uit
accijns, wettelijke heffingen en BTW. Overigens is het niet
helemaal eerlijk om de stijging van 33 cent zo weg te zetten: door
een kleine tien procent inflatie sinds 2007 zou diezelfde liter
benzine nu sowieso € 1,65 kosten.
Betaalbare benzine voorgoed verleden tijd
Het ziet er niet naar uit dat de benzineprijzen weer zullen dalen
naar het niveau van eerdere jaren. De prijsstijging wordt
veroorzaakt door een combinatie van omstandigheden: de verhouding
tussen vraag en aanbod verandert door groeiende economieën in
Zuid-Amerika, China en India, de prijs van ruwe olie staat onder
druk door politieke onrust in het Midden-Oosten en ook de in waarde
gedaalde Euro is hier niet in ons voordeel. Overigens geldt die
aanhoudende prijsstijging niet enkel voor Nederland of Europa, maar
zullen ze ook in de Verenigde Staten moeten wennen aan hogere
brandstofkosten.
Superzuinige auto scheelt zomaar vijfhonderd euro per
jaar
De prijs van benzine heeft grote invloed op de ontwikkeling van de
markt voor bewuste auto's en alternatieve brandstoffen. De
afgelopen jaren gingen de zuinigere auto's als warme broodjes over
de toonbank. ANWB wist eerder dit jaar al te melden dat ondertussen
meer dan dertig procent van de nieuw verkochte personenauto's zelfs
de zogenaamde zeer zuinige auto's betreft (het segment dat
is vrijgesteld van wegenbelasting), waaronder een steeds groter
aandeel hybride auto's. Natuurlijk ligt de oorzaak hiervan niet
enkel bij dure brandstof. Ook het steeds uitgebreidere aanbod, de
toenemende populariteit van een groene leefstijl en enkele fiscale
voordelen spelen hierin een rol.
Als eigenaar van zo'n zeer zuinige auto maak je een lange neus
naar de benzinepompen. Met de meeste middelgrote exemplaren, zoals
bijvoorbeeld een Toyota Auris, moet een verbruik van 1:19
gemakkelijk haalbaar zijn. Met 15.000 kilometers ben je dan op
jaarbasis ongeveer € 1.445 aan benzine kwijt. Tegenover de
eerdergenoemde Opel Astra is dat een jaarlijkse besparing van ruim
vijfhonderd euro, ofwel bijna € 43 per maand.
Met zulke besparingen wordt een extra zuinige auto opeens
behoorlijk interessant. Toch blijft het stoffige imago een
veelgehoord tegenargument. Als alternatief zou je ook kunnen kijken
naar beperking van het aantal kilometers, bijvoorbeeld door vaker
de fiets en het OV te pakken of met regelmaat thuis te
werken.
De benzineprijzen, daar kunnen we niet zoveel aan doen.
Wil je niet mee in de alsmaar stijgende brandstofkosten, dan zit er
niets anders op dan aanpassing van het rijgedrag. Of je het nu
zoekt in minder kilometers of een lager verbruik, er zijn inmiddels
volop opties om de benzinepomp minder te sponsoren. Hoe belangrijk
is een suf imago versus vijfhonderd euro besparen per
jaar?