Glasdekking voor WA+ rijder steeds belangrijker
Panoramisch dak en regensensor gedekt?

Onlangs viel ruithersteller Starglass lelijk door de mand. Het Emmense bedrijf lichtte jarenlang verzekeraars op met spooknota's en dubbele facturen. Het voorlopige bedrag dat met de fraudezaak gemoeid is bedraagt ongeveer 2 miljoen euro. Sinds eind 2010 hebben verzekeraars korte metten gemaakt met malafide ruitherstellers door een Focwa- of BOVAG-lidmaatschap van de hersteller verplicht te stellen. Anders geen uitbetaling. Uiteraard zijn verzekeraars zeer kien om fraude te onderscheppen, maar in het geval van de ruitschades zijn ze extra scherp. De glasdekking wordt voor autoverzekeringen namelijk steeds belangrijker.
Een van de meest voorkomende autoschades is
het sterretje in de voorruit. Een dergelijke schade is geen
vervelend euvel waar men veel hinder van ondervindt. Want eenvoudig
geclaimd, snel hersteld en meestal weinig tot geen premiegevolgen.
Alleen automobilisten die enkel verzekerd zijn voor de schade die
zij zelf aan derden toebrengen (WA), betalen de schade uit eigen
zak. Ruitschade is gedekt in een WA+ (beperkt casco) of all-risk
verzekering. Het zou echter goed mogelijk zijn, dat deze op termijn
uit het standaard pakket van de WA+ verzekering valt. Hoe komt
dat?
Breuk of sterretje?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat een ruitherstel
ongeveer kost. In de meeste gevallen ergens tussen de 70 en 90
euro. Het merk of type van de auto is hierbij niet van belang, want
voor elk type worden exact dezelfde materialen gebruikt en de tijd
die een reparateur met de auto bezig is verschilt niet. Het grote
verschil treedt pas op bij ruitvervanging. Als een sterretje of
barst groter is dan een muntstuk van twee euro, dan moet er een
nieuwe ruit in. Voor een Volkswagen Polo, Peugeot 106 of Toyota
Starlet nog steeds geen onoverkomelijk dure zaak. Anders wordt het
in de categorie Mercedes, BMW en Saab.
Alles wat licht doorlaat
Nu is de premie voor een duurdere auto ook hoger dan voor een
goedkopere auto. Maar daar is niet alles mee afgedaan. In de
afgelopen paar jaar is het ruitoppervlak van een gemiddelde auto
flink toegenomen. Auto-ontwerpers proberen een ruimtelijk gevoel in
de auto te creëren en ontwikkelen daarom bijvoorbeeld panoramische
daken en gekromde voorruiten die tot de portieren lopen. Omdat de
glasdekking van de auto geldt voor alle lichtdoorlatende onderdelen
(let op: dus ook het kunststof van knipperlichten en koplampen!),
valt dit allemaal onder de dekking van de polis.
Regensensor prijsverhogend
Tot voor kort was een panoramisch dak een nieuwigheid. Inmiddels
bereiken de eerste auto's met panoramische daken de leeftijd waarop
een WA+ verzekering verstandiger is dan een all-risk polis. Ook de
prijsverhogende regensensor in het raam is al enige tijd niet meer
alleen een snufje voor het allerhoogste segment. Kortom,
ruitherstel wordt een steeds hogere post op WA+ verzekeringen. En
omdat ruitherstel ook nog eens verreweg de meest aangesproken
dekking van de WA+ verzekering is, lijkt de kans aanwezig dat of de
prijs omhoog gaat, of dat er verzekeraars komen die glasdekking
alleen nog apart verzekeren.
Het is dus belangrijk om goed te kijken naar de
glasdekking van een autoverzekering wanneer het glasoppervlak van
je auto groot is. Ben je verplicht om naar een grote keten van
glasherstellers te gaan, of mag je naar je eigen dealer als je
ruitschade hebt? Is alles meeverzekerd, of is een panoramisch dak
uitgesloten als glasschade? Geen probleem voor all-risk, maar wel
voor de WA+ rijder. Meer informatie over WA+ verzekeringen via
onderstaand formulier.
Meer weten of persoonlijk advies?
Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Bedankt voor je interesse, het formulier is verzonden
- Je ontvangt een e-mail ter bevestiging
- We nemen je vraag / verzoek om informatie snel in behandeling
- Afhankelijk van je vraag komt de reactie via Wegwijs of een externe specialist