Geld verdienen met aandelen Facebook
Na internetbubbel nu een social media bubbel

Facebook gaat naar de beurs, zo maakte het bedrijf recent officieel bekend. De wereldwijd bekende social media website geeft voor $5 miljard aan aandelen uit. Hiermee is het de grootste beursgang van een internetbedrijf ooit. Ook als particulier kun je een graantje meepikken van het grote succes. Of dit succes je ook rijk zal maken, valt te bezien. Je betaalt in verhouding een hoge prijs voor het aandeel. En laten we het jaar 2000 niet vergeten. In dat jaar knapte de zogeheten internetbubbel. Oppassen dus voor een vergelijkbare social media bubbel.
Wereldwijd loggen 483 miljoen mensen dagelijks in op Facebook.
In totaal bestaat het ledenbestand uit 845 miljoen gebruikers, zo
geeft het bedrijf zelf aan. Er bestaat geen twijfel over de
alleenheerschappij die Facebook op dit moment heeft op social media
gebied. Waarom dan toch de twijfel? Onderstaande feiten stemmen tot
nadenken.
Relatief dure aandelen
De $5 miljard aandelen zijn goed voor een klein deel van de
onderneming. Het grootste deel blijft in bezit van oprichter Mark
Zuckerberg 28,4% en enkele investeringsmaatschappijen. Wanneer de
uitgifte van de aandelen wordt doorgerekend, kan de totale waarde
van Facebook uitkomen op $100 miljard. In 2011 maakte Facebook een
omzet van $3,7 miljard, waarvan 1 miljard overbleef als winst. Met
deze cijfers betaalt een aandeelhouder bijna 27 keer de omzet van
2011 (3,7 x 27). In verhouding tot de winst betaalt de
aandeelhouder zelfs 100 keer de jaarwinst. Een buitensporig hoge
prijs aangezien in de Verenigde Staten het betalen van circa 16
keer de jaarwinst het gemiddelde is. Dit geeft aan dat de aandelen
relatief duur zijn ten opzichte van de omzet en de winst. Zelfs
wanneer we het vergelijken met Google, een ander succesverhaal op
internetgebied. Aandeelhouders in Google betalen op dit moment
circa vijf keer de jaaromzet.
Verdienmodel toekomstbestendig?
Websites als Facebook verdienen het meest aan het tonen van
advertenties. Samenwerkingen met bijvoorbeeld ontwikkelaars van
spellen die tegen betaling via Facebook gespeeld kunnen worden zijn
een andere bron van inkomsten. De onderneming staat voor de
uitdaging om ervoor te zorgen dat ook in de toekomst er per
gebruiker (meer) winst wordt gemaakt. En hier liggen enkele gevaren
op de loer. Zo kunnen overheden het lastig maken met strengere
privacyregels. Ook worden partijen als Google steeds sterker als
concurrent van Facebook. Op korte termijn lijkt deze
concurrentie beperkt maar de ervaring leert dat internetters weinig
loyaal zijn en snel overschakelen naar iets nieuws en beters. Zo
was het enkele jaren geleden niet denkbaar dat Hyves het opeens
moeilijk zou gaan krijgen.
Eerdere beursgangen geen succes
Diverse internetondernemingen gingen Facebook voor met een gang
naar de aandelenbeurs. Met wisselend succes. Aandelen van Renren,
een soort Chinese variant van Facebook, stegen de eerste dag op de
beurs met 29 procent, om vervolgens in de periode erna met 69
procent onderuit te gaan. Kopers van aandelen LinkedIn, de op de
zakelijke markt gerichte netwerksite, zagen de waarde van hun
aandelen verdubbelen in één dag. Toen sloeg de twijfel toe en
inmiddels staan de aandelen 23,45 procent lager dan in het
begin.
Wie aandelen Facebook wil kopen, kan bij zijn bank
informeren naar de mogelijkheden. Ook bij Facebook is het niet
ondenkbaar dat de koers bij aanvang fors oploopt. Kopen voor de
lange termijn vereist meer moed. Want als de hype het hoogtepunt
voorbij is, komt de vraag of het bedrijf wel echt $100 miljard
waard is.