Tandartsen verhogen inderdaad mondzorgtarieven
Tandartsen in 2012: plus 35.000 euro

Hoewel minister Edith Schippers van
Volksgezondheid haar best doet om de collectieve zorgkosten op te
schonen, lijkt het erop dat ze op één plek slecht poetst: mondzorg.
De komende drie jaar mogen de tandartsen hun eigen tarieven
bepalen. Het kabinet hoopte daarmee op lagere kosten door vrije
marktwerking. Een eerste inventarisatie wijst op het tegendeel. Uit
onderzoek van zorgverzekeraar VGZ blijkt dat per 1 januari de
tandartskosten gemiddeld met tien procent zijn gestegen.
Tijdens de halfjaarlijkse controle ontdekt de
tandarts een gaatje in een kies. Die moet gevuld en het kan meteen.
Doen? Knappe patiënt die opstaat, de tandarts in de ogen kijkt en
zonder knipperen zegt dat hij thuis eerst zorgvuldig de tarieven
gaat vergelijken. Het is wel hoe de minister het voor zich had
gezien. Maar de tandarts weet wel beter. Mensen zijn over het
algemeen trouw aan hun arts en zullen niet voor een paar euro een
andere praktijk opzoeken. Niets eraf dus, maar schepje er
bovenop.
Verwachting Wegwijs komt uit
De kostenstijging komt voor Wegwijs niet als een verrassing. In de
meest recente editie van Wegwijs Magazine werd reeds beschreven dat de prijsstijging een logisch
gevolg is van marktwerking. Nederland kent een laag aantal
tandartspraktijken per 100.000 inwoners. Dit noodzaakt niet bepaald
direct tot harde concurrentie. Wanneer tandartsen vrij spel hebben,
hebben ze dan ook weinig te vrezen voor concullega's die met
spectaculaire tarieven klanten proberen te werven.
Offertes amper te vergelijken
En wat nu als het geen simpel gaatje is. Het is iets ingewikkelds
waar de tandarts een paar dure vaktermen tegenaan heeft gegooid, te
verhelpen met verschillende behandelingen, controles en medicatie.
Maakt de tandarts dan een offerte? En hoe vergelijkt de patiënt die
offerte? En hoe weet hij of alle genoemde behandelingen
daadwerkelijk uitgevoerd dienen te worden? Dat weet hij niet. En
daar komt hij niet achter tenzij hij bij verschillende tandartsen
in de stoel gaat liggen voor een offerte. Kans? Nul.
Zorgverzekeraars klagen...
"We maken ons ernstige zorgen en vinden het onacceptabel", zegt
VGZ-woordvoerder Dennis Verschuren in de Telegraaf. Het onderzoek
is uitgevoerd onder tweehonderd van de zevenduizend tandartsen in
Nederland, dus de zorgverzekeraar houdt nog enige slag om de arm.
"Het is nog niet duidelijk of deze ernstige signalen zich
doorzetten, maar als dat wel zo is zal er sprake zijn van een
kostenstijging in de tandartsenzorg van 200 miljoen euro", berekent
Verschuren. Per tandarts zou dat neerkomen op een inkomensstijging
van 35 duizend euro. Niet mals, zo middenin een tijd van
gematigdheid.
...maar de echte pijn ligt bij de consument
Vervelend voor de verzekeraars, maar nog pijnlijker voor de
consument. Niet iedereen beschikt namelijk over een
tandartsverzekering en zij die deze wel afgesloten hebben, krijgen
slechts een maximumbedrag vergoed. Dat bedrag meestal met inhouding
van een eigen bijdrage. Per saldo verandert er dus niets. De arts
is dezelfde persoon, de vulling is gelijk en die verschrikkelijke
boor maakt nog hetzelfde nare geluid. De rekening is alleen flink
duurder dan een maand geleden.
De Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de
Tandheelkunde (NMT) spreekt de cijfers van VGZ tegen en gaat zelf
uit van een lichte stijging van 2 tot 3 procent. De NMT kan die
cijfers echter niet onderbouwen. Tandartsen die hun tarieven
verhogen verklaren zelf de stijging met hun keuze voor kwaliteit.
De beste en meest duurzame vullingen, kronen en bruggen tegen een
wat hogere prijs. Nobel, maar feit blijft dat een keuze maken voor
de consument niet eenvoudig is. Bovendien is het twijfelachtig dat
een tandarts met het topsalaris uit 2011 niet kiest voor kwaliteit,
maar met nog eens 10 procent bovenop dat topsalaris die keuze
ineens wel maakt.