Privégebruik auto van de zaak wordt duurder
Voor 1 juli leaseauto in gebruik nemen lucratief

'Een laptop en een leaseauto van de zaak'. Het zijn secundaire arbeidsvoorwaarden die doorgaans goed in de smaak vallen. Niet altijd realiseert de gebruiker van de auto echter dat hij bij privégebruik de leaseauto of auto van de zaak deels zelf betaalt. Deze bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Vanaf 2012 verandert het stelsel in, bij aanvang, een overgangsregeling. Het principe achter de bijtelling blijft wel hetzelfde, het rijden in 'milieuvriendelijke' auto's wordt beloond.
De belastingdienst ziet een leaseauto als extra inkomsten op het
moment dat er met de auto per jaar meer dan 500 kilometer voor
privédoeleinden wordt afgelegd. Wanneer dit het geval is, wordt een
percentage van de cataloguswaarde van de auto bij het belastbare
inkomen opgeteld.
Voorbeeld bijtelling
De hoogte van het maandelijkse bedrag is afhankelijk van het type
auto. Momenteel zijn er vijf verschillend bijtellingcategorieën, te
weten 0, 7, 14, 20 en 25 procent. Ter verduidelijking volgt
onderstaand het voorbeeld van Pascal, die sinds kort gebruik maakt
van een leaseauto.
Pascal rijdt in een leaseauto van de zaak met een cataloguswaarde
van € 23.000. Deze auto valt onder in de bijtellingscategorie van
14 procent. De bijtelling bedraagt in dit geval € 3.220,
hetgeen wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen van Pascal. Via
de loonbelasting betaalt Pascal via zijn werkgever 42 procent aan
loonbelasting over dit bedrag. Maandelijks komt dit neer op €
112,70.
Wijzigingen regeling
De belangrijkste wijzigingen aangaande de bijtelling zijn
aanpassingen van de categorieën. Ofwel: de bijtellingspercentages
blijven gelijk maar de voorwaarden veranderen. Zo gaat stapsgewijs
de CO2-drempel naar beneden. Een auto valt hierdoor eerder in een
duurdere categorie waardoor de maandelijkse heffing stijgt. Wie tot
1 juli 2012 een nieuwe leaseauto in gebruik neemt uit een
voordelige categorie, blijft zonder restrictie hetzelfde betalen.
Voorwaarde hierbij is dat de auto niet van eigenaar wisselt. Na 1
juli valt de auto voor een periode van 60 maanden in een bepaalde
categorie. Na deze periode wordt bekeken of de auto nog steeds
voldoet aan de eisen voor de betreffende categorie.
Al dan niet gedeeltelijk elektrische auto's die minder van
50 gram CO2 per kilometer uitstoten, vallen nu onder het nultarief.
Na 2013 maakt de belastingdienst een eind aan deze lucratieve
categorie. Vanaf 2014 is het minimale tarief zeven
procent.