‘Zorgverzekeraar is geen nutsbedrijf’
Betaalbare zorg begint bij jezelf

Bij het kiezen voor een energiemaatschappij hoeft niemand zich zorgen te maken over het eindproduct. Elektriciteit kent geen kwaliteitsverschil. Gas wel, maar je bakt een ei niet op beter gas wanneer je wisselt van aanbieder. Vreemd genoeg verkeren Nederlanders in de veronderstelling dat een zorgverzekering op dezelfde wijze functioneert, zo constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Als de ziektekostenverzekeraars hun imago van nutsbedrijf weten af te schudden, maakt dat volgens de NZa de consument kostenbewust en houdt het de zorg in het geheel betaalbaar.
De zorgautoriteit presenteerde deze week haar rapport over de Nederlandse zorgmarkt en noemde dat veelzeggend: 'Maak het verschil'. Daarmee doelend op de uitdaging voor de zorgverzekeraars om duidelijk te maken dat er verschil zit tussen zorgpolissen. En op de vlakken waar dat nog niet zo is, moet er meer te kiezen komen. Hoe? "Door alle partijen betrokken in de Nederlandse gezondheidszorg de sturende rol van zorgverzekeraars te laten accepteren", aldus de NZa. Zo kunnen de verzekeraars pakketten gaan maken die op verschillende gebieden kunnen concurreren in plaats van de one-size-fits-all-verzekering.
Wat zijn die concurrerende pakketten?
Mooie woorden van de NZa, maar wat houdt het in? Is het toekomstmuziek? Wanneer men nu eerlijk naar de mogelijkheden voor zorgverzekeringen kijkt, misschien wel. De NZa ziet verzekeraars het liefst concurreren op vijf verschillende gebieden: prijs, kwaliteit, service, innovatieve behandelmethoden en doelgroepen. Zorgverzekeringen die zo duidelijk zijn toegespitst, zijn er nog niet. Collectieve zorgverzekeringen voor doelgroepen bestaan, maar het begrip is uitgehold omdat collectieven door iedereen gevormd kunnen worden.
Met het mes op tafel
Om wél onderscheidend te kunnen zijn, moeten verzekeraars hardere afspraken gaan maken met zorgaanbieders. Scherpe contracten sluiten met ziekenhuizen, artsen en andere zorginstellingen, of juist geen contracten meer afsluiten met de instellingen die niet onderscheidend kunnen of willen zijn. Het is voor de verzekeraars zaak om te onderhandelen met het mes op tafel om voor de consumenten zichtbaar resultaat te kunnen presenteren. Met nieuwe, innovatieve verzekeringen kunnen klanten zien dat verzekerde zorg niet gratis is en dat de gemaakte keuze verschil kan maken. De NZa voegt daar aan toe: "De grootste uitdaging voor verzekeraars is om keuzes te maken in het zorgaanbod en daar zo transparant mogelijk over zijn."
Nu het einde van het jaar nadert, is ook de tijd weer gekomen waarin weer gewisseld kan worden van zorgverzekeraar. Het wordt interessant om te zien of er, behalve op prijs, dit jaar al wat meer te kiezen valt dan vorig jaar. Vorig jaar was CZ de eerste verzekeraar die het aandurfde om ziekenhuizen die behandelingen te weinig uitvoerden niet meer te contracteren. Zouden veel verzekeraars dat voorbeeld gevolgd hebben? Wegwijs houdt de komende maanden de vinger aan de pols.