Wegenwacht is twee keer zo duur
Veel burgers op zoek naar bezuinigingen

Nu het kabinet onomwonden duidelijk heeft gemaakt dat vanaf 1 januari ieders inkomen negatief wordt geraakt, zijn steeds meer mensen op zoek naar bezuinigingen in de particuliere sfeer. Eén van de posten waarop fors kan worden bezuinigd is de Wegenwacht. Alle andere weghulpverleners zijn namelijk goedkoper. De ervaring en zelfs gerechtelijke uitspraken hebben geleerd dat alle hulpverlenende instanties op de weg vergelijkbaar zijn qua kwaliteit. Deze kwaliteit is hoog tot zeer hoog. De peperdure Wegenwacht van de ANWB zal het komende weken wederom lastig krijgen.
Naast Route Mobiel, dat een jaar of vijf geleden de Wegenwacht honderdduizenden leden afhandig maakte, zijn nieuwe aanbieders als SOS Pechhulp International, Mondial Assistance of Bovag Pechhulp de laatste jaren sterk in opmars. Dat is niet verwonderlijk want het lidmaatschapsgeld voor deze pechhulporganisaties ligt soms nog niet eens op de helft van de prijs die voor vergelijkbare hulp aan de ANWB moet worden betaald.
Ervaren hulpverleners
Alternatieve pechhulpverleners zijn vaak even betrouwbaar als de bekende mannen van de Wegenwacht. Bijvoorbeeld SOS Pechhulp maakt net als Route Mobiel gebruik van de ervaring en expertise van SOS International, de organisatie die in grote delen van de wereld hulp verleent aan vakantiereizigers en automobilisten die in nood zijn gekomen. De geleverde hulp is direct en praktisch en van een gelijkwaardig niveau als die van de ANWB.
Het systeem van de Wegenwacht is iets anders dan dat van SOS International. Zo neem laatstgenoemde direct een oplegger met een vervangende auto mee, waardoor automobilisten vaak direct door kunnen naar de plaats van bestemming indien de auto niet gerepareerd kan worden. De beschadigde auto wordt in dat geval bij de garage afgeleverd, waar de auto wordt gerepareerd.
Wegenwacht per persoon
De Wegenwacht rijdt zoals bekend met reparatieauto's rond en zal altijd eerst trachten de onklaar geraakte auto ter plekke te repareren. Mocht dit niet lukken dan wordt alsnog een truck met oplegger besteld die een vervangende auto aflevert. Vooral in barre wintermaanden wordt de snelle en praktische instelling van de alternatieve partijen bij velen meer gewaardeerd. Feit is wel dat ANWB een iets uitgebreider arsenaal aan reparatiemiddelen heeft en dus iets vaker de eigen auto weer aan de praat krijgt.
Een ander verschil is dat de hulp van de ANWB is beperkt tot de ingeschreven persoon. Rijdt de partner in dezelfde auto, dan moet extra worden betaald. Bij alle andere professionele pechhulpverleners maakt het niet uit wie de auto bestuurt. Anderzijds word je als lid van de ANWB ook geholpen wanneer je in een andere auto rijdt.
Prijsverschil 108 procent
Er zijn dus inhoudelijke verschillen tussen aanbieders maar deze zijn minimaal. Hoe zit het met de tarieven? De grootste verschillen zijn er tussen SOS Pechhulp en de ANWB. Het SOS-tarief ligt voor binnenlandse hulp op € 39,90 per jaar terwijl het Wegenwachttarief (exclusief hulp in de woonplaats) € 83,- bedraagt. Voor hulp in heel Europa vraagt SOS Pechhulp € 57,- tegen de ANWB € 95,-. Bij de ANWB geldt daarboven nog een opslag voor de partner als bestuurder. Route Mobiel vraagt overigens € 56,- respectievelijk € 78,- voor beide vormen van pechhulpservice (voor auto's ouder dan tien jaar kunnen bij sommige hulpverleners andere tarieven gelden).
Naast deze aanbieders zijn inmiddels ook enkele verzekeraars gestart met het aanbieden van pechhulp. Echter, deze pechhulp is pas voordeliger als ook de autoverzekering wordt afgesloten. 'Losse pechhulp' is in dat geval fors duurder. Het lidmaatschap van de Wegenwacht moet vóór 15 november 2011 worden opgezegd om per 1 januari a.s. van pechhulpverlener te kunnen verkassen. Wie slim is, kijkt goed om zich heen!