Telegraaf verslikt zich in verzekeren bagage
‘Avondvullend programma over de reisverzekering mogelijk’

Een reisverzekering valt onder de niet-complexe financiële producten. "Onzin, ik kan een avondvullend programma organiseren over reisverzekeringen", zei een ervaren adviseur onlangs op een bijeenkomst voor verzekeringsexperts. Dat de adviseur een punt had, blijkt onder meer uit een recent artikel van de Telegraaf over reisverzekeringen. Ondanks dat de schrijver zich wel degelijk heeft verdiept in reisverzekeringen en nuttige tips geeft, maakt hij ook een aantal te eenvoudige aannames. Hierbij rechtgezet.
"Het verzekeren van uw bagage is niet zinvol als uw spullen oud zijn, want verzekeringsmaatschappijen keren bij diefstal of vermissing vrijwel altijd uit op basis van de dagwaarde", aldus de Telegraaf. Sec gezien klopt dat: een reisverzekering is een dagwaardeverzekering. Maar wat houdt die dagwaarde in? De dagwaarde is de uitkomst van een formule met als variabelen de huidige nieuwwaarde, de ouderdom van het geclaimde en het afschrijvingspercentage. (zie hieronder). Afgezien van het feit dat niemand met uitsluitend oude spullen op vakantie gaat, is het begrip 'oud' slechts een onderdeel van de formule om de dagwaarde te bepalen. Een spiegelreflexcamera is waardevaster dan een zonneklep en behoudt daarom lang een hoge dagwaarde.
Voorbeeld van een dagwaardeberekening
Een zonnebril werd iets meer dan een jaar geleden aangeschaft voor 100 euro. In Italië wordt de zonnebril gestolen en de politie neemt de aangifte op. Bij terugkomst wordt de bril geclaimd bij de reisverzekering. Hetzelfde model zonnebril kost bij de opticien inmiddels 110 euro (huidige nieuwwaarde). De ouderdom wordt afgerond op één jaar en de afschrijving bedraagt 20 procent per jaar. De dagwaarde van de zonnebril is dus 80 procent van 110 euro = 88 euro.
Koffer te laat
Onder de bagagedekking van een reisverzekering valt niet alleen gestolen, verloren of beschadigde bagage, maar ook de aanschaf van noodzakelijke spullen wanneer een koffer niet met hetzelfde vliegtuig als de passagier meekomt. Wie van een bewolkt en koud Nederland afreist naar 38 graden in de volle Spaanse zon en daar twee dagen zonder koffer zit, snakt naar een t-shirt, zwembroek, slippers en zonnebrand. De reisverzekering vergoedt het, ook als uw spullen in de ogen van de Telegraaf 'te oud zijn' voor bagagedekking.
Normaal vakantiegedrag
De grootste krant van Nederland gaat verder. "Bovendien dient u goed op uw spullen te hebben gepast. Dus is uw zonnebril of mobiele telefoon van uw strandstoel gestolen terwijl u in de zee aan het zwemmen was, dan keert uw verzekeraar in de regel niet uit." Deze aanname is onjuist. Een verzekeraar kijkt naar wat 'normaal vakantiegedrag' wordt genoemd. Met z'n allen gaan zwemmen is gewoon vakantiegedrag. Een zonnebril die van een badhanddoek gestolen wordt zal door de meeste verzekeraars dus gewoon vergoed worden. Een uitzondering zijn bijvoorbeeld kostbaarheden. Een camera van meer dan 700 euro onbeheerd achterlaten op een strandstoel is geen normaal vakantiegedrag, in dat geval zal de verzekeraar niet uitbetalen.
Het normale vakantiegedrag is overigens ook onderhevig aan trends en gewoonten. Tot een aantal jaar geleden gold het meenemen van een dure camera of telefoon op de piste bijvoorbeeld niet als normaal vakantiegedrag. Inmiddels doet vrijwel iedereen dit, dus zien verzekeraars dat ook als normaal vakantiegedrag. Een gebroken schermpje van een digitale camera door een ongelukkige val op de piste valt dus gewoon onder de dekking.
De schrijver haalt ook nog een klanttevredenheidsonderzoek van internetvergelijker Independer.nl aan. Een misser. Reisverzekeringen die alleen via het intermediair gesloten kunnen worden hebben over het algemeen een hogere klanttevredenheid en worden door assurantie-adviseurs beter begeleid in de afhandeling van een schade. Deze verzekeraars zijn echter niet meegenomen in het onderzoek van Independer, omdat die alleen de eigen samenwerkingspartners 'onderzoekt'. Overigens treedt Independer op verzekeringsgebied gewoon op als ouderwets tussenpersoon. Verschil is dat Independer klanten niet meer inhoudelijk te woord zal staan zodra de verzekering eenmaal afgesloten is.