Nieuwe verzekeraar bekritiseert ‘flauwekul-dekkingen’
Nederlanden van Nu laat klanten voorwaarden bepalen

Wat is flauwekul en wat niet als het gaat om verzekeren? De nieuwe verzekeraar Nederlanden van Nu (NvN) daagt iedereen uit mee te discussiëren op haar website, zodat daar in juni zeven splinternieuwe verzekeringen uitrollen, helemaal zonder flauwekul. Volgens directeur Arjen Dijkstra een innoverend project: nog nooit mocht iedereen meepraten over de ideale verzekering. 'Crowdsourcing', wordt dat genoemd. Wegwijs mengt zich graag in de discussie als het gaat om verzekeren. Helaas blijkt het innoverende deel voorlopig ronduit teleurstellend.
De eerste stelling van NvN is als volgt: 'Ik vind het acceptabel dat mijn verzekeraar miljoenen euro's per jaar uitgeeft aan reclamecampagnes.' Te beantwoorden met ja of nee. Een vraag die niet refereert aan de kwaliteit of de dekking van een verzekering, maar aan de bedrijfsvoering. Niemand zegt over zijn ideale verzekering dat het er één is die geen reclame maakt. Een andere stelling: 'Het is geen flauwekul dat een verzekeraar medewerkers betaalt om mij 7 dagen per week en 24 uur per dag direct telefonisch te kunnen helpen in geval van nood.' Gevolgd door: 'Het is wel flauwekul dat een verzekeraar medewerkers betaalt om 7 dagen per week en 24 uur per dag via de telefoon vragen te beantwoorden over een polis, dekking of andere administratieve zaken.'
Nog geen nieuwe ideeën
"In sommige gevallen zijn de vragen wat sturend", geeft directeur Dijkstra toe. Maar volgens hem zitten er in de polissen van bestaande verzekeraars dekkingen waar veel mensen van denken 'dat kan gewoon niet waar zijn'. Dijkstra doelt daarmee op bijvoorbeeld de dekking voor medische hulp aan huisdieren na een ongeval bij verzekeraar InShared, of de Sorry Service van Ditzo, waarbij de tegenpartij ook vervangend vervoer wordt aangeboden na schade. Allemaal zaken waar eenvoudig 'nee' op te zeggen valt, maar die eerder leiden tot een kale, uitgeklede verzekering dan een werkelijk innovatief product.
Populistisch?
Al met al riekt de aanpak van NvN een beetje naar eenvoudig populisme. Neem nu bijvoorbeeld die Sorry Service van Ditzo. Een tegenpartij heeft wettelijk het recht om maximaal 75 procent van de kosten van vervangend vervoer bij de aansprakelijke partij te claimen. De Sorry Service van Ditzo geldt echter alleen bij de bij hen aangesloten reparateurs, dus als Ditzo daar 25 procent korting op de consumentenprijs van vervangend vervoer weet te bedingen plus een volumekorting op het herstel, dan zorgt Ditzo's Sorry Service tot beperking van de schadelast in plaats van extra kosten voor de klanten. Dit neemt niet weg dat Ditzo qua premie veelal niet tot de top vijf voordeligste aanbieders behoort.
In juni presenteert Nederlanden van Nu de uitkomst van de reacties op de stellingen, al zullen de meeste uitkomsten geen verrassing zijn. Het eindresultaat is hoogstwaarschijnlijk een nieuwe prijsvechter met een bijzonder uitgeklede dekking.