Internetbubbel 2.0 in de maak
Aandelenkoers LinkedIn explodeert

Via de sociale netwerktsite LinkedIn staan wereldwijd meer dan 100 miljoen mensen met elkaar in verbinding. De oprichters van de website besloten het initiatief ten gelde te maken met een gang naar de beurs. De koers van de aandelen schoot al op de eerste dag als een drietrapsraket de lucht in. Investeerders zagen hun investering meer dan verdubbelen op één dag. Reikhalzend wordt dan ook uitgezien naar de beursgang van onder andere Facebook. Is dit terecht of lijkt internetbubbel 2.0 hiermee geboren?
De aandelen van LinkedIn waren bij de introductie op de beurs 45 dollar waard. Na een koersspurt werden de aandelen op het hoogtepunt verhandeld voor 122 dollar. Later op de dag zakte de koers terug naar het slot van 94 dollar. Wie het aandurfde om de aandelen te kopen, maakte in een dag een rendement van meer dan 100 procent.
De oude meester waarschuwt
Warren Buffet, de Amerikaanse beleggingsicoon, waarschuwde eerder al voor investeringen in bedrijven als Facebook. Als belegger van de 'oude stempel' steekt hij zijn geld bij voorkeur in bedrijven met een helder product- of dienstenaanbod en met een duidelijke verdienstructuur. Veel internetbedrijven hebben een gigantisch bereik gelet op de gebruikersaantallen. De grote gebruikersaantallen staan echter lang niet altijd garant voor veel winst. Veelal wordt eerst geïnvesteerd in de hoop dat een later te ontwikkelen verdienmodel ook de gehoopte winst gaat opleveren. Dit maakt het extreem lastig om een realistische schatting te kunnen maken van de waarde van een dergelijke onderneming. Linkedin maakt dit nu goed duidelijk. Binnen één dag werd de onderneming vier keer zoveel waard als een eerdere schatting in de week voor beursgang. Aan deze waardering kan nauwelijks een doordachte overweging ten grondslag liggen.
Hebzucht neemt de overhand
Een internetbedrijf als Google heeft inmiddels wel bewezen dat het weldegelijk mogelijk is om een goed rendement te maken op het internet. Toch moeten ondernemingen als Twitter, Facebook en LinkedIn hun miljardenstatus nog bewijzen. Het gevaar bestaat dat verdienmodellen niet het gewenste resultaat opleveren. Beleggers die dan te veel op de fanfare vooruit lopen, nemen het risico dat de realiteitszin terugkeert en de koers in elkaar ploft. In Nederland heeft menig belegger daar ervaring mee na de eerder internetbubbel, waarbij rond 2001 onder andere de beursnotering van World Online uitliep in een deceptie. Ook daar kochten beleggers aandelen in de angst de boot te missen en een stijging mis te lopen. En ook hier resulteerde de gekte in een forse koersstijging bij aanvang. Niet veel later ging het gigantisch mis.
De gekte rondom LinkedIn heeft alle schijn van een nieuwe interbubbel. Beleggers moeten dan ook goed op hun hoede zijn wanneer ze hun geld in internetbedrijven stoppen. Wel is het zo dat bedrijven die hun verdienmodel op orde hebben een gouden toekomst tegemoet zien. Wie stalen zenuwen heeft, doet gewoon mee en stapt na een forse koersstijging direct weer uit.