Verzekeraar neemt apotheker in houdgreep
Uw mening is goud waard
In het kader van een goede informatievoorziening voor haar verzekerden is zorgverzekeraar CZ een onderzoek gestart naar de klanttevredenheid over de dienstverlening van apothekers. Handig, want het consumentenvertrouwen in apotheken is fors geslonken sinds 2008. Toen werd bekend dat veel apotheken prijsafspraken maken met geneesmiddelenfabrikanten en daar flinke bonussen aan overhouden. CZ kiest op deze wijze de kant van verzekerden, zonder hierbij echter het eigenbelang uit het oog te verliezen.
Al enkele jaren is er een kat en muisspel gaande tussen
verzekeraars en apotheken over de kosten van geneesmiddelen.
Verzekeraars zetten destijds flink het mes in de inkomsten van
apothekers door een prijsbeleid te voeren dat doorgaans enkel de
goedkoopste medicijnen vergoedt. Apothekers op hun beurt blijven
duurdere medicijnen declareren en geven aan dat het belang van de
patiënt bepalend is.
Niet alleen de klant centraal
Het klantenonderzoek van CZ is meer dan een handige methode om
klantmeningen over een hypotheek te verzamelen. Hoewel het
onderzoek alle schijn heeft enkel te dienen als
informatievoorziening voor patiënten, is verzekeraar CZ in de
toekomst van plan de uitkomsten van het onderzoek in te zetten in
het beloningssysteem van apothekers. Dit zou kunnen leiden tot
het louter samenwerken met als goed beoordeelde apotheken en
het 'bestraffen' van minder gewaardeerde apotheken. Zoals het
Slotervaartziekenhuis dit jaar op de zwarte lijst van ziekenhuizen
geplaatst werd. Er is dus wel degelijk commercieel belang bij dit
onderzoek.
Apothekers kleden zorg niet uit
Terwijl verzekeraars hun handen wassen in onschuld en er alles aan
doen het klantvertrouwen te behouden, worden apothekers beschuldigd
van
grootschalige fraude. Dit terwijl juist
verzekeraars verantwoordelijk zijn voor het zogenoemde
preferentiebeleid. Dit beleid zorgt ervoor dat apothekers sinds
2008 gebonden zijn aan lijsten van declarabele medicijnen. Hierbij
speelt de prijs van medicijnen een grote rol.
Verzekerden de dupe?
Hoewel het onderzoek niet enkel van informatieve aard is, hoeft de
verzekerde niet de dupe te worden van de prestatiegerichte visie op
zorg. Wellicht zal door controle op de zorg deze ook
daadwerkelijk verbeteren. Apothekers zullen medicijnen goedkoper
moeten aanbieden omdat hun inkomstenstroom op het spel staat en
verzekeraars zullen een breder medicijnpakket moeten vergoeden om
hun verzekerden aan boord te houden. Het streven is uiteraard
gericht op het in de hand houden van de kosten in de
gezondheidszorg die men vertaald ziet in de premie voor de
zorgverzekering.
Zorg en commerciële ideologie kunnen elkaar bijten. Het gaat over gezondheid, een zeer belangrijk item. Kosten nog moeite zouden daarvoor gespaard dienen te worden. Toch zijn de ongezond hoge bonussen op zorg en het uitkleden van het zorgpakket ook niet gewenst. CZ tracht hier, met een behoorlijke dosis eigenbelang, op in te spelen.