Tariefsverhoging pechhulp ‘Schaamteloos’?
Veel pechgevallen in 2009 en 2010

"Onder protest ga ik akkoord met deze verhoging" en "Een schaamteloze actie!". De redactie van Wegwijs kreeg vele verhitte brieven en e-mails over de tariefsverhoging van pechhulpverlener SOS Pechhulp International begin dit jaar. In consumentenprogramma Kassa werd de verhoging zelfs als 'prijspakker van de week''betiteld. Terecht? Wegwijs ging in gesprek met Barthold Jongejan, directeur SOS Pechhulp International.
Wegwijs: "Van € 29,90 naar € 57,40. Dat is nogal een verhoging!"
Jongejan: "Dat klopt. In procenten is dit een flinke verhoging. Maar wat door Kassa niet duidelijk werd gemaakt, is dat we nog steeds veel en veel voordeliger zijn dan Route Mobiel, ANWB en andere aanbieders van hulp bij pech langs de weg. Kassa communiceerde slechts een procentuele verhoging".
Jongejan illustreert het bovenstaande met een voorbeeld: "Een cursus kost je het ene jaar 100 euro. Het jaar erna kost deze je 40% meer. Een andere cursus kost € 180,- en het jaar daarna 20% meer. Het niveau van deze cursussen is praktisch gelijk. Welke cursus kies je dan in het tweede jaar? Waarschijnlijk de eerste. Het zijn deze prijsverschillen die ook tussen SOS Pechhulp, ANWB en Route Mobiel een rol spelen. SOS Pechhulp blijft met afstand de voordeligste. Dat aspect liet Kassa in haar communicatie achterwege."
Wegwijs: "Maar waarom dan opeens die enorme prijstoename?"
Jongejan: "Dat heeft met name te maken met twee winters met intensieve vorstperiodes achter elkaar. In 2009 en 2010 stonden simpelweg erg veel mensen met pech langs de weg. We hebben er echter voor gekozen om twee jaar geen prijsverhoging door te voeren en voor € 29,90 een jaar lang pechhulp in geheel Europa te bieden. De stap naar € 57,40 is dan wellicht een grote stap maar uiteindelijk is de consument over de jaren gewoon heel erg voordelig uit geweest."
Wegwijs: "Er wordt tegenwoordig ook gerekend met verschillende tarieven?"
Jongejan: "Klopt. Aanvankelijk vonden we het communicatief sterk om één tarief te hanteren en communiceren. Duidelijk en transparant voor de klant. Dat je bij de ANWB kon kiezen voor een dekking in Nederland zónder eigen woonplaats, vonden we eigenlijk van de zotte en bovendien slecht communiceerbaar. Echter door de jaren heen waren consumenten inmiddels gewend geraakt aan deze wijze van tariefopbouw. Daarom hebben we gekozen om toch bij aan te sluiten. Hierdoor kan deze consument in ieder geval de tarieven onderling goed vergelijken".
Wegwijs: "Jullie zijn op dit moment dan wel de goedkoopste partij, maar blijft dat zo?"
Jongejan: "We merken nog steeds dat onze specifieke klantengroep veel minder vaak een beroep doet op pechhulp dan de gemiddelde klantengroep in Nederland. Daardoor zullen we altijd laag blijven qua tarief. Op dit moment zijn we nog veruit de goedkoopste. ANWB vraagt voor een vergelijkbare Europese dekking € 126,-. Daar zitten wij dus € 68,60 onder. Ook Route Mobiel, die gebruik maakt van exact dezelfde uitvoerende partij (red. SOS International), is € 25,- duurder. Voor auto's ouder dan 12 jaar zijn wij overigens niet altijd de voordeligste optie."
Wegwijs: "Op internet vind je veel discussies over de kwaliteit van de pechhulp. Wat valt daarover te zeggen?"
Jongejan: "De kwaliteit van SOS Pechhulp is uitstekend. We maken gebruik van een alarmcentrale met groot internationaal netwerk. Hierdoor zijn hulpverleners altijd snel ter plaatse. Op extreem koude of warme dagen worden er relatief veel pechgevallen gemeld. In dat geval moet een gedupeerde autorijder soms iets langer wachten maar dit is bij ANWB en Route Mobiel exact hetzelfde. Uit de vele onderzoeken die hiernaar zijn gedaan, is gebleken dat de daadwerkelijke kwaliteit van dienstverlening overal gewoon goed is. Het verschil is alleen dat sommige partijen een stuk meer geld vragen voor dezelfde pechhulp."
Wegwijs: "Kunnen we volgend jaar weer zo'n forse tariefsverhoging verwachten?"
Jongejan: "We verwachten met de huidige premiestelling voldoende lucht te hebben gecreëerd. En hoe het in de toekomst ook zal lopen, ik kan me niet voorstellen dat we ooit ook maar in de buurt zullen komen bij de tarieven van de Wegenwacht".