Keuzevrijheid voor pensioenaanvulling tot minumum beperkt
Pensioenfonds PGGM sluit deal met Rabobank

Pensioenfonds voor de zorgsector PGGM gaat intensief samenwerken met de Rabobank. Het pensioenfonds biedt haar leden de mogelijkheid om een advies voor pensioenaanvulling aan te vragen bij de "de bank met ideeën" wanneer er sprake is van een pensioengat. Hierdoor wordt de keuzevrijheid voor leden van deze pensioenfondsen beperkt tot een absoluut minimum. De Rabobank is niet onafhankelijk: zij adviseert alleen haar eigen producten. Slecht voor de consument dus. Het grote probleem hierbij is: de consument beseft dit niet of snapt dit niet. Pensioen blijft namelijk een complex onderwerp met bijzonder lage interesse.
Wie lid is van een pensioenfonds, heeft in de meeste gevallen niet de kans gekregen om zich niet bij dit fonds aan te sluiten en zelf zorg te dragen voor pensioenaanvulling. Wie start in de zorgsector zit automatisch bij PGGM in verband met zijn of haar pensioenopbouw. Hoewel in 2008 is besloten dat de PGGM als zogeheten 'uitvoeringsorganisatie' mocht afwijken van het pensioenfonds 'Zorg en Welzijn', is er in de praktijk niets veranderd. De opbouw via PGGM zal standaard in de personeelsadministratie zijn geregeld, het bestuur van het pensioenfonds voert geen veranderingen door en medewerkers die anders willen, krijgen nul op het rekest.
Aanvullen staat vrij
Voor additionele aanvulling was dit gelukkig een ander verhaal. Wie bij een pensioenfonds of pensioen via een bedrijf te weinig pensioen opbouwde en dus een zogenaamd pensioengat had, ging op zoek naar een aanbieder voor pensioenaanvulling. Een financieel adviseur bekeek de grootte van het pensioengat en bood diverse alternatieven. Ook direct, bijvoorbeeld via prijsvechter Brand New Day, kon de consument op zoek gaan naar een manier om de financiële middelen bij het bereiken van de pensioenleeftijd aan te vullen.
'Advies' dat altijd bij de Rabobank uitkomt
De onafhankelijkheid van deze derde pijler (1e pijler = AOW en 2e pijler = pensioenfonds / werkgeverspensioen) staat nu ter discussie. De Rabobank als adviseur adviseert alleen haar eigen producten. Zo wordt iemand die een verzekering sluit via de Rabobank altijd ondergebracht bij dochterbedrijf Interpolis. Is een oplossing van de Rabobank voor de consument niet de beste, dan is dat pech voor deze consument. Deze kent immers de alternatieven van andere aanbieders niet.
Voor het PGGM-lid maar ook voor leden van diverse leden pensioenfondsen geldt dat er altijd de mogelijkheid is om het pensioen aan te vullen via een andere partij dan de door het fonds aangewezen partij. Het is alleen te hopen dat de individuele persoon hier aan denkt. Uit diverse onderzoeken, waaronder dat van Wegwijs, blijkt dat pensioen nog altijd een low-interest onderwerp is waar de consument bovendien weinig van snapt. Het lijkt er dan ook op dat de Rabobank goed garen zal spinnen bij de bedachte oplossing. Een oplossing waarvan de consument in sommige gevallen de dupe zal worden zonder dat hij het zelf weet.