Wie betaalt wat als uw vlucht wordt geannuleerd?
Kosten declareren bij luchtvaartmaatschappij zelf

De witte kerst was prachtig. In de meeste delen van Nederland dwarrelden zelfs tijdens de kerstdagen nog wat sneeuwvlokken neer. Heerlijk om bij naar buiten te kijken terwijl de lichtjes van de kerstboom reflecteren in het raam. Een stuk minder hadden de duizenden Nederlanders het die door de ramen van de vliegterminals met kerst uitkeken op een landingsbaan met een meter sneeuw. De hulpdiensten van de reisverzekeraars trokken alle verloven in om de gestrande reizigers bij te staan. Maar bij wie moet u eigenlijk aankloppen als uw vlucht vertraging heeft of zelfs geannuleerd wordt?
Het belangrijkste is dat de reiziger zijn reisverzekering de kans moet geven om hem of haar bij te staan. Alle reisverzekeringen werken met een alarmcentrale die mensen in het buitenland kunnen bellen als zij in de problemen komen. Dat kan zijn door gesloten luchthavens, maar ook bij persoonlijke ongevallen of pech onderweg zijn deze alarmcentrales de aangewezen instantie om hulp te bieden. Reizigers die op eigen initiatief kosten maken om tot een oplossing te komen, lopen het risico dat ze daar naderhand zelf voor moeten opdraaien. De kosten voor het bellen met de alarmcentrale worden altijd vergoed.
Vliegtuigmaatschappijen en hun zorgplicht
Noodgedwongen vierden veel mensen hun kerstdagen door het winterse weer op verschillende luchthavens over de wereld. Talloze vluchten werden geannuleerd. Als een vlucht geannuleerd wordt, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de kosten van de vlucht terug te betalen aan de passagiers. Bovendien hebben de vliegmaatschappijen een zorgplicht opgelegd gekregen van de Europese Commissie. Dat houdt in dat ze vanaf een vertraging van twee uur moeten zorgen voor eten en drinken en eventueel een hotelovernachting. Bij meer dan drie uur vertraging hebben reizigers recht op een vergoeding, afhankelijk van de afstand van de vlucht. Hoe groter de afstand, hoe hoger de vergoeding.
Reisverzekering te coulant
Is deze vergoeding onvoldoende om de extra gemaakte kosten te dekken? Dan vult de reisverzekering het resterende gedeelte aan. Jarenlang zijn reisverzekeraars te coulant geweest voor de vliegtuigmaatschappijen. De klantenservice van vooral prijsvechters als Ryanair en Easyjet waren bijzonder slecht bereikbaar of zonder Nederlands sprekende medewerkers. De doorzetter die ze toch te spreken kreeg, had kans op een geringe vergoeding. Ryanair nam zelfs tegen de Europese regels in een clausule op in de voorwaarden dat ze bij vertraging tot geen vergoeding verplicht waren. De reisverzekeraars hebben daarom jarenlang te makkelijk alle kosten op zich genomen, met als gevolg een hogere totale schade en inherent een hogere premie.
Sinds enige tijd hebben reisverzekeraars hun beleid verscherpt en zo dwingen zij de vliegmaatschappijen klantvriendelijker te worden. Wat exact de verplichtingen zijn van de vliegtuigmaatschappijen en de rechten van de reiziger kunt u lezen op de consumentenwebsite van de overheid consuwijzer.nl.